Studentenalmanak 1917 - pagina 108
94 FARRAGOtoelichtingen in de programma's en »verklaringen« denminder geschoolden hoorder te hulp te komen. Menigeenwordt hierdoor op een gevaarlijk dwaalspoor gebracht, enzou gaan meenen, dat ieder toonstuk met de me ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 109
FARRAGO 95de eerste Symphonie draagt veeleer een ander stempel. Hethoofdthema klinkt moedig, bijna martiaal. Uit de geheeleSymphonie spreekt een jeugdig en zorgeloos gemoed, maartoch is ze niet geheel te verklaren, ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 110
96 FARRAGOschepping van zijn derde waagt Beethoven den beslissendenstap voor de geheele muziek van de toekomst. De muziek tot nog toe in het algemeen een spel dertonen, overschrijdt thans de grenzen der bloote kunst ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 111
FARRAGO 97mensch, die lachend schrijdt over velden en dreven, terwijluit de bosschen weerklinken de vroolijke jachthoorns. Daarde zwaar lijdende, hier de luchthartig vroolijke mensch.Deze beide kanten zijn dan sam ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 112
98 FARRAGOhamerslagen dreunen de vier noten van het bekende hoofd-motief neer! Hier voelt ieder, dat de strijd beslist zal worden,ja, ook de strijd van Beethoven, maar hooger is de bedoelingvan den componist, de ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 113
FARRAGO 99De blijde natuur geneest de geslagen wonden. Maar nie-mand had ook de natuur inniger lief dan Beethoven. »Meinunglückliches Gehör plagt mich hier nicht. Ist es mir doch,als wenn jeder Baum zu mir spräche ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 114
100 FARRAGOblik geworpen worden op haar geestelijke zuster, de MissaSolemnis. Zij heft ons op naar het eeuwige, en geeft eengeweldig beeld van de zegen der eeuwige verlossingsdaad.Maar de mensch Beethoven en » ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 115
FARRAGO 101gedeelte, een verlangen naar innerlijke harmonie en be-stendigheid. Met welk een vaste hand leidt hij zijn getrouwenter overwinning, hoe staalde hem de eindelooze worstelingvan het verleden! Wat hier met i ...
Studentenalmanak 1917 - pagina 116
102 FARRAGOin den hoogsten triomf van zijn kunst het loflied op deVreugde gezongen heeft? Hij bleef toch de eenzame strijder, van wien het treur-koor zong op zijn graf: Du, dem, ni ...