Ambt en persoonlijkheid - pagina 6
beschaamdheid. Ze liggen gedeeld. Ontzonken, voor een deel aan haar geboorte-adel. Zelfs tot een eenparig getuige is te midden van het krijgsrumoer onbekwaam. En dit moge uit allerlei factoren verklaarbaar zijn, te verschoonen is het niet. Het wordt ons vreemd te moede, wanneer we in zulk een tij ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 21
drager is voor ons geen persoonlijkheid die door een bovennatuurlijke wijding boven de anderen uitgaat. Rome belijdt, dat door de ordinatie de persoonlijkheid boven haar natuurgrond wordt opgeheven '). Voor den gereformeerde staat dit anders. Voor hem is de ambtsdrager een broeder onder de broede ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 7
allen band ontslaat, wanneer hij zegt: „Ich soil meiner Seele raten, es argere sich dann die ganze oder halbe Welt". En van zijn zijde ziet ook het moderne Humanisme zich gaarne met de Reformatie onder het ééne dak van het Protestantisme ondergebracht, begrijpelijk zonder bezwaar van Roomschen ka ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 30
reeds het christelijk huisgezin, en de Kerk met haar belijdenis. Doch deze bieden geen opzettelijke ambtelijke vorming. W e l echter de School der wetenschappen. W i e Theologie studeert doet dit in den regel met het oog op het ambt. En is nu de Hoogeschool terecht genoemd de kweekplaats voor de ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 22
Het getuigenis van L u t h e r is te dien aanzien even ondubbelzinnig als dat van C a l v i j n ' ) . t^ Het Ambt moet i i die objectieve waarde, bij de eere van Christus, het Hoofd der gemeente, onaangetast blijven staan in zijn rijkdom en kracht, in zijn schoonheid en bekoring. Het Ambt waarbor ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 8
op den huidigen dag. Vandaar dat de strijd blijft bestaan tusschen de reformatorische theologie en de humanistische philosophie. En vooral wijl de laatste gedurig op het terrein van Kerk en Theologie zich indringt, om daar den toon aan te geven, blijft het eisch, om wacht te houden. Schier bij al ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 9
onderscheiden terrein het machtwoord is geworden. R u d o l f E u c k e n oordeelt met recht, dat het leveren eener geschiedenis van het Persoonlij kheidsbegrip in de 19^^ eeuw, voor een taak zou stellen, die rijke vrucht belooft. ') Zeker is, dat P e r s o o n l i j k h e i d meer zeggen wil dan ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 31
inwendige roeping in een aandrijving des Geestes om ernstig het ambt te begeeren en in een richten van de persoonlijkheid op het ambt, reeds in de dagen der voorbereidende studie niet ten eenenmale ontbreken, opdat de geestelijke bodem voor interesse aanwezig zij. Dit raakt een levenskwestie, die ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 10
Z o o is het b.v. niet van voluntaristische eenzijdigheid vrij te pleiten, wanneer W u n d t zegt: „Die Persönlichkeit ist die Einheit von Fühlen, Denken und Wollen, in der wieder der Wille als der Trager aller übrigen Elemente erscheint. ') Dit is zeker, dat bij P e r s o o n 1 ij k h e i d het ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 23
en dat, bij trouw aan het Woord, de poorten der hel haar niet zullen overweldigen. Het Ambt is op al deze gronden niet zwevend en onbelijnd, maar rust op hechte grondslagen. Het heeft zijn vaste normen. En naar deze normen heeft de ambtelijke persoonlijkheid van den dienaar van Christus zich te o ...