De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28
26^van de,maar van een tweede en derde periode, straks moet nog nader onderscheiden. In de eerste periode zal het niet zoo moeilijk zijn een historisch verloop der openbaring aan te wijzen, de evangeliën mogen de feiten niet streng chronologisch raeedeelen, de gang van het verhaal en de op ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 31
29kan er na Hem meer noodig zijn? De apostelen zijn Zijn getuigen, die de prediking van Zijn opstanding hebben te verbreiden ^). Alles daalt neer uit het werk van Christus, Hij de zegenende Heiland is het. Die de harten tot zich trekt en uit den hemel alle dingen regeert^). Zoo doet zich a ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12
10 — sinds lang de godsdienst-historische school. Ze poogt immers den inhoud van het Nieuwe Testament zooveel mogelijk in verband te brengen met de religie der volken en uit die religies te verklaren. Maar dat deze objectiviteit ons niet baten kan, is reeds zoo menigmaal aangetoond, dat ik me van ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49
47gaat. en komt te spreken over de beteekenis van Zijn werk, over Zijn gezonden zijn door den Vader, dan gaan de Galileërs terug. Ze hebben niet gehoord naar de roepstem te werken voor de spijs, die blijft in het eeuwige leven. Het werk van Jezus heeft onder hen slechts weinig vrucht gedra ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 61
59groeit als de stam van den palmboom, het overblijfsel van het afgevallen blad maakt den stengel langer. Organen, factoren hebben zich ontwikkeld, terwijl ze betrekkelijk zelfstandig zijn gebleven en tot den voortgang van het geheel hebben bijgedragen, zonder dat hun geheel gemakkelijk in ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 69
67boven over het ambt schreven, kon tot op zekere hoogte ook hier onder worden gebracht. We mogen niet vergeten te noemen het stuk van de kerk. Eerst komt de loswikkeling uit het Jodendom, het stichten van een kerk der nieuwe bedeeling en in het bijzonder in den brief aan de Efeziërs zien ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 33
31heeft Jezus tijdens Zijn omwandeling op aarde niet gegeven. Na Zijn opstanding heeft Hij slechts weinig meer gepredikt. Juister is het misschien met het oog op Hand. 1 : 3 te zeggen: van de gesprekken door Jezus met de Zijnen gehouden na Zijn opstanding behoort weinig tot de openbaring, ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 62
60maar is het meer uit naam van alle discipelen, dan op eigen autoriteit, dat hij spreekt ^). Ongetwijfeld is, wat er overblijft, nog belangrijk genoeg, doch het zal niet mogelijk zijn de kloof, die de brieven van den grooten apostel scheidt, van hetgeen de eerste hoofdstukken der Handelin ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 27
25 Bij de brieven heb ik één openbaring Gods, de brief wordt opgeschreven, als de stof wordt geopenbaard. En al laat zich ook hier de grafische inspiratie onderscheiden van de openbaring der stof, praktisch vallen ze samen, het is één enkele daad Gods. Anders is het bij de evangeliën en de Handel ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 44
42Hoe is de houding van de oude Christelijke prediking, d. w. z. der Goddelijke openbaring, tegen invloeden van buiten? Jezus noopt Zijn jongeren te breken met het Farizeïsme, dat is toch eigenlijk met het Jodendom op zijn best. Evenzeer als Jezus de jongeren altijd weer wijst op het Oude ...