De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 12
10 — sinds lang de godsdienst-historische school. Ze poogt immers den inhoud van het Nieuwe Testament zooveel mogelijk in verband te brengen met de religie der volken en uit die religies te verklaren. Maar dat deze objectiviteit ons niet baten kan, is reeds zoo menigmaal aangetoond, dat ik me van ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 49
47gaat. en komt te spreken over de beteekenis van Zijn werk, over Zijn gezonden zijn door den Vader, dan gaan de Galileërs terug. Ze hebben niet gehoord naar de roepstem te werken voor de spijs, die blijft in het eeuwige leven. Het werk van Jezus heeft onder hen slechts weinig vrucht gedra ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 61
59groeit als de stam van den palmboom, het overblijfsel van het afgevallen blad maakt den stengel langer. Organen, factoren hebben zich ontwikkeld, terwijl ze betrekkelijk zelfstandig zijn gebleven en tot den voortgang van het geheel hebben bijgedragen, zonder dat hun geheel gemakkelijk in ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 69
67boven over het ambt schreven, kon tot op zekere hoogte ook hier onder worden gebracht. We mogen niet vergeten te noemen het stuk van de kerk. Eerst komt de loswikkeling uit het Jodendom, het stichten van een kerk der nieuwe bedeeling en in het bijzonder in den brief aan de Efeziërs zien ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 31
29kan er na Hem meer noodig zijn? De apostelen zijn Zijn getuigen, die de prediking van Zijn opstanding hebben te verbreiden ^). Alles daalt neer uit het werk van Christus, Hij de zegenende Heiland is het. Die de harten tot zich trekt en uit den hemel alle dingen regeert^). Zoo doet zich a ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 38
36aan het einde der aarde ^). Het boek der Handelingen beschrijft dezen gang. We zien de apostelen eerst te Jeruzalem arbeiden en in Judea. Dan gaan ze naar Samaria. Eindelijk worden geen grenzen meer in acht genomen en het evangelie komt tot Rome, ja, al spreken de Handelingen er niet ove ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 48
46om er in te komen. De Bergrede sluit aan, bij hetgeen onder de Joden leefde, ze heeft den vorm van het: doet dat en gij zult leven. Maar het is niet de bedoeling van Jezus, dat de discipelen alleen door dat te doen in het koninkrijk Gods kunnen komen. Integendeel, ze moeten gevoelen, dat ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 68
66tot zaligheid, het feit, dat op deze wijze verrijking der openbaring tot stand kwam, wordt daardoor slechts bevestigd. Ik wijs op een verwant verschijnsel. Paulus schreef twee brieven naar Thessalonica en twee naar Korinthe. In beide gevallen kan gezegd, dat het tweede schrijven misverst ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 28
26^van de,maar van een tweede en derde periode, straks moet nog nader onderscheiden. In de eerste periode zal het niet zoo moeilijk zijn een historisch verloop der openbaring aan te wijzen, de evangeliën mogen de feiten niet streng chronologisch raeedeelen, de gang van het verhaal en de op ...
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 55
53 zijn overgangen. In sommige brieven van Paulus worden reeds bepaalde dwalingen bestreden, hetgeen we tot de kenmerken rekenen van het derde tijdvak. Zoo zouden we ook kunnen spreken over de synoptische evangeliën. Aan de eene zijde dienen ze voor de propaganda, ze willen de prediking uitdragen ...