![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/26-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26
24Lukas wil den intellectueel overtuigen, dat Jezus van Nazareth de Christus is. Maar de keuze van de stof is niet het eenige, ook de orde werkt mee. Daarna komt ook de inlassching van verschillende woorden, die de evangelist ter verklaring er aan toevoegt, zoo krijgt elk evangelie zijn ei ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/25-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25
23worden aangenomen, maar we weten er niet van en in een geschiedenis der openbaring kunnen we er daarom niet mee rekenen. Zelfs al zou het bericht van den Canon Muratorianus volkomen betrouwbaar zijn, dat Johannes zijn evangelie niet heeft geschreven, dan na bijzondere openbaring ^) te he ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/24-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24
22We nemen dan ook geen verschil aan tusschen den evangelist en zijn Heiland, in dien zin, dat hij de leer, het onderwijs van Jezus niet objectief juist zou hebben beschreven, dat hij zou hebben vergroot en verheerlijkt, maar alleen in dien zin, dat we de stof zelf wenschen te onderscheide ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/23-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23
21 dat Jezus op aarde heeft geleefd en onderstellen elk oogenblik de kennis van de feiten uit Zijn leven. In dien zin volgen ze op de evangeliën. En de geschiedenis der openbaring, die niet vraagt, hoe de boeken zijn ontstaan, doch die met hun inhoud te doen heeft, zal in verband daarmede de stof ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/22-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22
20geheel ontstaan, dat thans afgewerkt, volledig in ons bezit is. Aldus ligt de chronologische orde het meest voor de hand. Neem de boeken in de orde, waarin ze zijn ontstaan en tracht zóó na te gaan, hoe de Godsopenbaring haar ontwikkeling heeft doorloopen. Deze weg schijnt uiterst eenvou ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/21-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21
19deelen en uit de juiste orde der deelen de geschiedenis aflezen. Nu is dat scheiden in het Nieuwe Testament niet moeilijk. Het bestaat nu eenmaal uit zeven-en-twintig verschillende geschriften en het ligt voor de hand, de deeling in de eerste plaats te doen plaats hebben naar het schema, ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/20-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20
18 historia revelationis worden onderscheiden, In de laatste komen .i)ehalve de feiten ook de woorden ter sprake en in de feiten ziet ze niet zoozeer het feit als zoodanig, als dat ze vraagt, wat wordt er ons in geopenbaard ^). Zal het mogelijk zijn een geschiedenis te geven, die dat alles voldoe ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/19-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19
17 schijnt. Maar geldt hetzelfde van de openbaring der nieuwe be'deeling? Hier staat immers Christus aan het begin. Kan daarbij van ontwikkeling worden gesproken, of gaat het van het hoogere naar het mindere? In verband met richtingen van den tegenwoordigen tijd is het goed zelfs de vraag te stel ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 18](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/18-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 18
16 gaande aan, onderstelt het niet slechts de vorige, maar neemt zij die vorige als in zich op, breidt ze uit, leidt ze verder ^). Dat de openbaring Gods één is, dat ze een bepaald doel heeft, bepaalt het karakter van die geschiedenis. Ook over deze eenheid en over dat doel spreken we hier verder ...
![De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/de-geschiedenis-der-nieuwtestamentische-godsopenbaring/1925/10/20/17-thumbnail.jpg)
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17
15 Zijn woorden en Zijn daden, voorzoover ze bestemd zijn voor alle tijden, te boek gesteld en zoo ligt de Schrift voor ons als vrucht van een werk Gods, die nog steeds haar Goddelijkheid uitstraalt. Daarom mag ik de Schrift Gods openbaring noemen en haar aldus maken voorwerp van wetenschap '). M ...