GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

76 resultaten
Filteren
van 8
1925-10-20
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 26

24Lukas wil den intellectueel overtuigen, dat Jezus van Nazareth de Christus is. Maar de keuze van de stof is niet het eenige, ook de orde werkt mee. Daarna komt ook de inlassching van verschillende woorden, die de evangelist ter verklaring er aan toevoegt, zoo krijgt elk evangelie zijn ei ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
386 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 25

23worden aangenomen, maar we weten er niet van en in een geschiedenis der openbaring kunnen we er daarom niet mee rekenen. Zelfs al zou het bericht van den Canon Muratorianus volkomen betrouwbaar zijn, dat Johannes zijn evangelie niet heeft geschreven, dan na bijzondere openbaring ^) te he ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
356 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 24

22We nemen dan ook geen verschil aan tusschen den evangelist en zijn Heiland, in dien zin, dat hij de leer, het onderwijs van Jezus niet objectief juist zou hebben beschreven, dat hij zou hebben vergroot en verheerlijkt, maar alleen in dien zin, dat we de stof zelf wenschen te onderscheide ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
370 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 23

21 dat Jezus op aarde heeft geleefd en onderstellen elk oogenblik de kennis van de feiten uit Zijn leven. In dien zin volgen ze op de evangeliën. En de geschiedenis der openbaring, die niet vraagt, hoe de boeken zijn ontstaan, doch die met hun inhoud te doen heeft, zal in verband daarmede de stof ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
373 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 22

20geheel ontstaan, dat thans afgewerkt, volledig in ons bezit is. Aldus ligt de chronologische orde het meest voor de hand. Neem de boeken in de orde, waarin ze zijn ontstaan en tracht zóó na te gaan, hoe de Godsopenbaring haar ontwikkeling heeft doorloopen. Deze weg schijnt uiterst eenvou ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
355 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 21

19deelen en uit de juiste orde der deelen de geschiedenis aflezen. Nu is dat scheiden in het Nieuwe Testament niet moeilijk. Het bestaat nu eenmaal uit zeven-en-twintig verschillende geschriften en het ligt voor de hand, de deeling in de eerste plaats te doen plaats hebben naar het schema, ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
384 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 20

18 historia revelationis worden onderscheiden, In de laatste komen .i)ehalve de feiten ook de woorden ter sprake en in de feiten ziet ze niet zoozeer het feit als zoodanig, als dat ze vraagt, wat wordt er ons in geopenbaard ^). Zal het mogelijk zijn een geschiedenis te geven, die dat alles voldoe ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
307 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 19

17 schijnt. Maar geldt hetzelfde van de openbaring der nieuwe be'deeling? Hier staat immers Christus aan het begin. Kan daarbij van ontwikkeling worden gesproken, of gaat het van het hoogere naar het mindere? In verband met richtingen van den tegenwoordigen tijd is het goed zelfs de vraag te stel ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
350 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 18

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 18

16 gaande aan, onderstelt het niet slechts de vorige, maar neemt zij die vorige als in zich op, breidt ze uit, leidt ze verder ^). Dat de openbaring Gods één is, dat ze een bepaald doel heeft, bepaalt het karakter van die geschiedenis. Ook over deze eenheid en over dat doel spreken we hier verder ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
386 woorden
De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17

De geschiedenis der Nieuwtestamentische Godsopenbaring - pagina 17

15 Zijn woorden en Zijn daden, voorzoover ze bestemd zijn voor alle tijden, te boek gesteld en zoo ligt de Schrift voor ons als vrucht van een werk Gods, die nog steeds haar Goddelijkheid uitstraalt. Daarom mag ik de Schrift Gods openbaring noemen en haar aldus maken voorwerp van wetenschap '). M ...

Rectorale redes
F.W. Grosheide
306 woorden
van 8