1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 71
63 Wel wil de humanist kentheoretisch niet anders dan den vorm in het subject plaatsen, maar dan is die vorm niet een deel van den logos, maar gelijk aan heel dezen kring. Van geschapen logos wordt hij zoo den-mensch-immanent. Op hetzelfde moment echter vervalt de logiciteit der standen van zaken ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 72
64 vcrming bovendien zelf onbepaald: het verschaft zoo tevens aan dit proces (,,de objectiveering") de oneindigheid en het ideaal, waardoor tegelijk, ondanks de eenheid van het subject-schap, een norm heet gefundeerd. Maar hoe prachtig dit alles ook moge lijken — de grondslag is die der menschver ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 73
DERDEINTERNATIONAALCONGRES VOOR REDDING-WEZEN EN EERSTE HULP B I J ONGELUKKEN TE AMSTERDAM, 7—11 SEPTEMBER 1926,Het aanstaande Congres vk'ekt in het buitenland reeds veel belangstelling. De Regeeringen van België, Denemarken, Duitsdbland, Engeland, Frankrijk, Monaco, N ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 74
66 De meest belangrijke en actueele onderwrerp2n op het gebied van reddingwezen en eerste hulp bij ongelukken, in het geheel 30 a 40, zullen door mannen van groote ervaring uit de oude en de nieuwe wereld ingeleid worden. Wij noemen slechts; de beteekenis van eerste hulp v-oór de sociale verzeker ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 75
67 van den wedstrijd enz. worden op aanvraag gaarne verstrekt door net Algemeen Secretariaat: Dr. C. J. Mijnlieff, Amsterdam, Keizersgracht 134, waar ook inschrijvingsbiljetten te verkrijgen zijn voor allen, die aan het Congres wenschen deel te nemen of het door een gift willen steunen.•I ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 76
Het wereldbeeld van den Bijbel door Dr. W. J. A. SCHOUTEN.Het woord wereldbeeld is vooral door Dennert in gebruik gebracht. Hij heeft in zijn „Weltbild und Weltanschauung" ^) wereldbeeld en wereldbeschouwing gescheiden en tegenover elkaar geplaatst. Onder wereldbeeld willen we met Dennert ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 77
69 lossen; maar deze wereldbeschouwing kan niet buitsn de Openbaring om verkregen worden. Er is dus alle aanleiding om onderscheid te maken tucschen wereldbeeld en wereldbeschouwing. Maar nooit zijn deze Iwe? absoluut te scheiden. En daarom kunnen we ons niet vereeniden met het standpunt van Denn ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 78
70 vooruitgang en stijging. Wanneer we spreken over het wereldbeeld van den Bijbel, dan djnken wij niet aan een wetenschappelijk wereldbeeld. Het behoeft wel geen betoog, dat dit niet in de Heilige Schrift te vinden is. Het wereldbeeld van den .Bijbel is niet gebaseerd op inductieve natuurstudie, ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 79
71 dan bedoeld; al het bestaande. Soms vinden we ook een driedeedig: hemel, aarde en zee. ,,Gij zult u geen gesneden beeld, noch eenige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is" (Exod. 20 : 4). Ook ...
1926 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 80
72 Ook wordt er gesproken van de grondvesten en de zuilen der aarde, ,,De grondvesten der aarde" (Spr, 8 ; 29}, ,,De gronden der bergen beroerden zich en daverden, omdat Hij ontstoken was" (Ps. 18 : 8], ,,Die de aarde beweegt uit hare plaatSj^ dat hare pilaren schudden" (Ps, 9 : 6 ) , Het is bij ...