GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

124 resultaten
Filteren
van 13
1926-10-15
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 101

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 101

tOD samen. Immers, zood ra de rechtsinhoud met het rechtsdoel is vereenzelvigd, moet het politisch relativisme ook de rechtswetenschap zelve als wetenschap van het empirisch-positieve recht met zich mede sleepen. 31) Hauptprobleme der Staatsrechtslehre S. 42 en S. 92. 32) Allgemeine Staatslehre S ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
526 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 44

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 44

43 in dit rijk een nieuw wetenschapsbegrip als dam tegen het universeelmathematische fundeeren. Maar hoe zal, waar de persoonlijkheid zich niet onder wetten wil buigen, dit fundament iets anders kunnen zijn dan drijfzand, dat bij den eersten vluchtigen indruk van den voet terugwijkt? Radbruch hee ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
471 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 53

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 53

52 en empirisch materiaal bestaat, maar geheel en al tot het rijk der vrijheid, het rijk van het gelden, van de rede, van den geest behoort. De cultuurwereld, waartoe ook het récht behoort, is dus de werkelijkheid, voorzoover zij als onderworpen gedacht wordt aan zekere apriorische wetten of beoo ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
469 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 54

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 54

53 Veeleer mengen zich door dit idealistisch stelsel transcendentaal-kritische elementen uit de Kantiaansche gedachtenwereld. Met Hegel stemt Binder volkomen overeen op dit punt, dat ook hij het rijk der causale noodwendigheid, het rijk der natuur, als vrije daad des geestes wil begrijpen, om aan ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
462 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 11

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 11

10 brengen 7), evenals hij in zijn beschouwingen over de taak der geschiedenisphilosophie het rijk der cultuur onder het gezichtspunt van het zedelijk einddoel zocht te ordenen. Maar bij een serieuze analyse van beide onderdeelen van het Kantiaansche systeem blijkt duidelijk, dat hier van een eig ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
456 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 60

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 60

59 ideaal, dat eerst in het transpersonalisme moest worden overgeheveld, om den staatsdwang met de idee der vrije persoonlijkheid tot hooge re identiteit te brengen, een schans op te werpen tegen de consequentie van het staatsabsolutisme, dat slechts de resultante is van de verflauwing der grenze ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
456 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 33

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 33

32 Tenslotte beweegt ook Husserl's eidetiek zich in wezen binnen een formeel-logisch kader, dat aan de souvereiniteit des rechts geen recht kan laten wedervaren. Waar Sander al deze moeilijkheden blijkbaar gezien heeft, heeft hij sinds kort zijn vierde radicale standpuntsverandering gemaakt, waar ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
455 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 56

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 56

55 Wij willen nu nagaan, hoe inderdaad al deze antinomieën zich in Binder's rechtsleer laten aanwijzen en deze antinomieën aan een korte analyse onderwerpen. Gegeven Binder's wijsgeerig uitgangspunt, kan hij de rechtsnormen van andere normen slechts onderscheiden door de rechtsidee. Daar het comp ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
454 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 51

50 Deze "wertbeziehende" rechtsbesch ouwing is die van de rechtsdogmatiek. Naar zijn zin nu is de imperatief niet van een norm te onderscheiden. Men kan immers de imperatief niet anders definieeren dan als een willen, dat een zoo behooren tot inhoud heeft (sic I). Welnu, de rechtsdogmatiek abstra ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
452 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

57 inderdaad opgeheven. Het dwang-element is, gelijk Binder zelf toegeeft 16), allereerst in de empirische werkelijkheid ontdekt, waar achter het recht immer de mach t staat. Om dezen dwang als redelijk te begrijpen, moest zij als element in de rechtsidee zelve ingaan, om later weer als "Vernunft ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
451 woorden
van 13