De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 49
48 Alleen de philosophische geldingsleer kan het probleem tot oplossing brengen. Niet de natuurrechtsleer, die absolute rechtsdoeleinden opstelt, want deze moet noodwendig een antinomie tusschen natuurrecht en positief recht scheppen. Neen, curieus genoeg, is het juist het relativisme, dat volgen ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 78
77 zult zijn. Ik vraag uw liefde, uw onstuimig hart, voor de groote taa'k, die ons te wachten staat. Met vertrouwen kom ik tot u, gij zult mij niet te leur stellen. Want het ideaal, dat mijn gansche ziel vervult, het 100ft ook in u: onze wetenschap te doordringen, geheel en al, met den geest onze ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 32
31tot de schepping van de natuur in de natuurwetenschap. Toch wil ook hij nog het recht als een souvereine sfeer handhaven, zij 't al als souvereine sfeer in de zijnswereld. In een vroegere periode (zijn tweede ontwikkelingsphase) brak Sander, gestimuleerd door het functionalistisch contin ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 66
65 leerstuk blijft als een onmogelijke abstractie, een innerlijke antinomie niet slechts voor ons denken, maar ook voor ons gelooven liggen. De wetsidee doordringt op die wijze de souvereiniteit in eigen kring, dat zij in iederen wetskring den voor de rede in logischen zin onbegrijpelijken samenh ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 13
12wijsbegeerte gemaakt, kon deze centrale positie slechts handhaven, door de antinomie tusschen natuur en vrijheid, wetenschaps- en persoonlijkheidsideaal in zich op te nemen en de Wissenschaftslehre, waarin Fichte de identiteit van wetenschaps- en persoonlijkheidsideaal wilde fundeeren, k ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 45
44grens voor alle wetenschappelijk begrijpen en dit inzicht zou dan ook een "oplossing" van het probleem zijn 10). Maar dit is een sceptische "Resignation", waarmede geen enkel rechtzinnig Kantiaan, ja geen enkel wetenschappelijk denkend mensch vrede kan hebben. Want het stellen van een in ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 24
23 alleen door het denken geschapen. "Die Erzeugung selbst ist das Erzeugnis" (Cohen). Tegenover Kant's begrenzing van de verstandscategorieën op de aanschouwing wordt Leibniz' gedachte van de scheppende continuïteit van het denken aanvaard 2), diens functiebegrip gereinigd van de metaphysische b ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 62
61levens- en wereldbeschouwing in antinomieën verwikkeld, die nog duldeloozer waren, dan die welke in den humanistischen grondslag zelve verscholen lagen, wat erger was - het christelijk element werd door het humanisme overwoekerd en verstikt, gelijk de Aufklärungstijd als een blijvende wa ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 48
47 Bij dergelijke indirecte zedelijke plichten onderwerpt zich de persoonlijkheid inderdaad aan een vreemden wetgever. Zij zelve stempelt weliswaar de gerechtigheid tot zedelijke taak, maar de vaststelling van den inhoud dezer goederen laat zij aan een andere instantie over, aan de wetgeving, aan ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 55
54 persoonlijkheidsideaal, aan de practische Vernunft, maar toch zijn wetenschap en ethiek niet in de dialectische identiteit harer ideeën verzoend. Het waarden pluralisme moet hier noodwendig in een krasse waardenantinomie uitmonden, daar iedere waarde op zichzelf is gesteld en aan ieder absoluu ...