GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

124 resultaten
Filteren
van 13
1926-10-15
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 64

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 64

63 weer heul zocht bij de Stoïsche en de Aristotelische wijsbegeerte, toen hij weder een alomvattenden zin aan de christelijke wetsidee wilde geven met behulp van den in de kern der zaak door hem niet begrepen Aristotelische entelechiegedachte, die hij in nominalistischen zin ontzielde 4), gingen ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
446 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 63

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 63

62 In deze organische conceptie werden nu ook staat en recht ingebouwd. Gegrond in de menschelijke natuur, beheerscht door de lex naturalis, werden zij onder het genade-instituut der Kerk geordend als tijdelijke middelen in dienst van het eeuwig doel van den menseh. Geleidelijk ondergraven door d ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
447 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 62

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 62

61levens- en wereldbeschouwing in antinomieën verwikkeld, die nog duldeloozer waren, dan die welke in den humanistischen grondslag zelve verscholen lagen, wat erger was - het christelijk element werd door het humanisme overwoekerd en verstikt, gelijk de Aufklärungstijd als een blijvende wa ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
428 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 61

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 61

60dezen aanzien in hoofdzaak aansluit bij de opvatting der Badensche school, met dit verschil, dat hij de cultuur, waartoe ook het recht behoort, niet als een synthese van natuur en waarde, maar als een geheel zelfstandig door de practische ideeën beheerscht deel der werkelijkheid naast de ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
404 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 60

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 60

59 ideaal, dat eerst in het transpersonalisme moest worden overgeheveld, om den staatsdwang met de idee der vrije persoonlijkheid tot hooge re identiteit te brengen, een schans op te werpen tegen de consequentie van het staatsabsolutisme, dat slechts de resultante is van de verflauwing der grenze ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
456 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 59

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 59

58 de ethische gemeenschapsgedachte in het rijk der ideeën wordt ingeburgerd, maakt de antinomie slechts nog onverdragelijker. Binder schrijft : "Es mag paradox klingen, aber jedenfalls setzt die Rechtsordnung schon in ihrer Idee nicht den idealen, sondern den wirklichen Menschen voraus und rechn ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
444 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 58

57 inderdaad opgeheven. Het dwang-element is, gelijk Binder zelf toegeeft 16), allereerst in de empirische werkelijkheid ontdekt, waar achter het recht immer de mach t staat. Om dezen dwang als redelijk te begrijpen, moest zij als element in de rechtsidee zelve ingaan, om later weer als "Vernunft ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
451 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 57

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 57

56 en zedelijkheid moet worden opgeheven. De vrijheid zou daardoor zelf tot een onmogelijk begrip worden. Want vrij weet ik mij slechts, inzoover ik mij bewust ben, onder de zedewet te staan. Het rijk der vrijheid moet dus samenvallen met het rijk der zedelijkheid en "nu r ein Anwendungsfall des ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
447 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 56

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 56

55 Wij willen nu nagaan, hoe inderdaad al deze antinomieën zich in Binder's rechtsleer laten aanwijzen en deze antinomieën aan een korte analyse onderwerpen. Gegeven Binder's wijsgeerig uitgangspunt, kan hij de rechtsnormen van andere normen slechts onderscheiden door de rechtsidee. Daar het comp ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
454 woorden
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 55

De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 55

54 persoonlijkheidsideaal, aan de practische Vernunft, maar toch zijn wetenschap en ethiek niet in de dialectische identiteit harer ideeën verzoend. Het waarden pluralisme moet hier noodwendig in een krasse waardenantinomie uitmonden, daar iedere waarde op zichzelf is gesteld en aan ieder absoluu ...

Inaugurele redes
H. Dooyeweerd
429 woorden
van 13