Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 3
V.JLJT- *;^"^^STER^^ ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 5
INNERLIJK BELEVEN EN KENNEN IN DE STRUCTUUR DER OPVOEDING REDE TER GELEGENHEID VAN DE 561^ HERDENKING VAN DE STICHTING DER VRIJE UNIVERSITEIT OP 20 OCT. 1936 VAN DEN RECTORMAGNIFICUSDR. J. WATERINKi ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 6
UITGAVE VAN DE N.V. GEBR. ZOMER & KEUNING'S UITGEVERSMAATSCHAPPIJ • WAGENINGEN ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 7
Hoogeerzame Heeren Directeuren onzer Vereeniging, Hoogachtbare Heeren Curatoren dezer Hoogeschool, Hooggeleerde Heeren Professoren, Zeergeleerde Dames en Heeren Doctoren in onderscheidene wetenschappen, Damtes en Heeren Studenten, en voorts gij allen, die gekomen zijt om deze plechtigheid met uwe ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 8
4 kameren van het hart doorzoekt, ons menschen geeft. Het beteekende slechts, dat men de wissels had omgelegd, en nu toch nog een onjuist spoor volgde. Niet Haeckel, maar Nietzsche werd de leermeester, vooral voor de jaren, waarin men na de catastrophe van den wereldoorlog meende een nieuwe besch ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 9
5 bewust — maar ten deele slechts vaag bewust — bij onszelf iets ervaren, dat uit de betrekking tusschen het object en onszelf ontstaat, In het Nederlandsch zijn of waren althans twee woorden, welke zouden kunnen dienen om aan dit begrip uitdrukking te geven. Een verouderd woord allereerst, een w ...
Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 10
6 dat we „innerlijk beleven" noemen. Uit hetgeen we vinden volgt dan de probleemstelling omtrent de verhouding van „erleben" en kennen. We willen trachten met critiek op de gereleveerde opvattingen een uiteenzetting van deze verhouding te geven. Tenslotte Avillen we spreken over de beteekenis van ...