1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 11
3 Al deze uitingen doen ons duidelijk zien dat de niet-Christelijke religies menschen hebben g e m s p n e e r d wier vioomheid en innigheid ons niet andeis dan ontroeren kunnen 3) In de derde plaats het bet nieuwer onderzoek ons m sterker mate zien, dat ook de pseudo-rehgie plaats kan hebben voo ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 12
4 m H e m gelooven en Hij helpt hen Ik heb geen haast om te sterven maar ik ben beieid als mijn uie komt en ik geloof dat door de genadige liefde van Amida B o e d d h a ik dan zal binnengaan m het toekomende leven een leven van bewust bestaan w a a r ik vrij zal zijn van zorg' ( T a s u k u H a ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 13
5 wijst Paulus er op dat God, toen Hij de tijden en plaatsen voor de verschillende volken vaststelde daarmee deze bedoeling had dat zij Hem zouden zoeken, of zij Hem ook tasten en vinden mochten'^^ Voorzoover er dus bij de heidenen gevonden wordt een , zoeken" naar God, is dat geen vrucht van hun ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 14
6 M a w men heeft de scheppingsrelatie omgekeerd de mensch gaat zich ,,goden scheppen n a a r zijn beeld en naar zijn gelijkenis". 4eDit alles laat zich aldus duiden dat het ken-vermogen ( de pistis"), w a a r d o o r de mensch de werken G o d s kon doorzien m het magnetisch veld van zondi ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 15
7 den Christelij.ken denkers niet altijd even helder voor oogen bestaan. Reeds Justinus en Clemens van Alexandrië geraakten in hun beoordeeling van het heidendom het spoor wel eens bijster. De eerste achtte het mogelijk, dat ook van de heidensche denkers sommigen ,,met den Logos" geleefd hadden, ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 16
8 a) H e t wi]sgeerig reltgie-begnp bracht als onontkoombaie conclusie mee, dat men het Christendom niet anders kon zien dan als een species van het algemeene genus Schleiermacher is het vooral gev^eest die het theologisch denken dien kant uitgedreven heeft Als men het begrip religie omschrijft a ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 17
9 c) Liet de evolutie-hypothese althans nog plaats voor de begrippen , hooger" en „lager", primitief en rationeel tot volkomen relativeermg moest men geraken, toen psychologie en sociologie zich met dit probleem begonnen te bemoeien H e t begon duidelijk te worden, dat zich m de primitieve (zooal ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 18
10 li]ke religie, door er op te wijzen, dat der ,,Heide nicht nur flieht, s o n d e m auch Gott sucht" (Die Christusbotschaft im Kampf mit den Rehgionen, S 19, zie ook zijn N a t u r vmd G n a d e ) maar Barth stelde zich met een krachtig ,,Nein ' ( M u n c h e n 1934) tegenover hem Kraemer die z ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 19
11 ven. Er is een oer-woordopenbaring G o d s aan de menschheid, die, hoe flauw en verminkt ook, nog voortleeft in de tradities der volken, met name in die volken, die eeuwenlang ver van den grooten cultuurstroom der menschheid geleefd hebben. D a a r n a a s t is er de machtige Openbaring Gods d ...
1941 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 20
12 4) H i e i m e e h a n g t weer samen, dat wij altijd uiteimate voorzichtig moeten zijn w a n n e e r wij spreken ovei de psychologische achtergronden der religie M e n kan aannemen dat m de zoogenaamde primitieve religies andere prae-wetenschappelijke, emotioneele cyclische denkvormen zich op ...