Studentenalmanak 1947 - pagina 187
thans het andere. Hij wil wel van die medewereld profiteren,maar hij doet dat niet door haar tot object, materiaal te maken,zelfs wanneer hij van hout een cano maakt, heeft hij nog hetgevoel van de eigenwaarde in zijn „materiaal", het besef, dathij het niet hanteert, m ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 188
hij beheerst alles en maakt het tot object om ten slotte zichzelfop de koop toe te geven. De hoogste glorie van den gesaecu-lariscerden mens is de quasi'bescheiden constatering, dat hijzelf eigenlijk niet anders is dan een rad in het geheel. Hijplaatst alles, ook zichz ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 189
vragen, geen opstand kent. Maar hoe dan met die veel fellerevorm van saecularisatie, die Adwaita zijn gedicht deed schrij-ven: Jehova's uitvaart?Met heel andere klank dan v. d. Leeuw's omschrijving komtNietzsche's woord: God is dood; dat bij Heinrich Kerler enNi ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 190
God kent, is hij waarachtig mens en verantwoordelijk wezen. Hier is, in tegenstelling met 't geen v, d. Leeuw zegt over desaecularisatie, toch alles subjectiviteit, wat de klok slaat.L'existence precede l'essence. En dit bestaan en handelen zon-der God moet zo radicaal ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 191
Hij noemt saecularisatie telkens in één adem met relativisme.Het karakteristieke van onze tijd ziet hij in het totaal ver-dwijnen van alles wat absoluut is en in de heerschappij vande geest in de houding van het relativisme.Slechts zeer weinig mensen zijn er, die gezie ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 192
Zag dus v. d. Leeuw 't typerende van het saecularisme in dehouding, die alles tot object maakt, tot hanteerbaar ding,Kraemer, ziet 't saecularisme vooral naar voren komen in dehouding van den, autonomen mens, die zelf maatstaf wordtvan alle dingen en door self-made abs ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 193
begrip „wereld". De wereld staat als niet-goddelijk tegen-over God.Vriendschap der wereld is de bijbelse uitdrukking voor sae-cularisme. Er is een mogelijkheid te abstraheren van God ende eeuwigheidsvraag en een kind van deze wereJd te zijn,deze wereld lief te h ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 194
altijd onderstelt een niet-gesacculariscerde verhouding vaneen wereld in Gods verbond, 't Is verwereldlijking, afval, diewe eerst doorzien, wanneer wc opmerken dat saecularisatieoorspronkelijk georiënteerd is aan het Christendom.Het is niet een beweging naast en onafha ...
Studentenalmanak 1947 - pagina 195
Zonde wordt gesaeculariseerd tot onvolkomenheid, gebrek aan ontwikkeling. Uit de bonte veelkleurigheid van saecularisatie-mogelijkheden en werkelijkheden noem ik maar — voor de vuist weg — enkele punten.Verlossing vindt zijn gesaeculariseerde vorm in eigen knus ...