GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

12 resultaten
Filteren
van 2
1948-03-27
ten derden dage: de sabbathsklok is verzet.

ten derden dage: de sabbathsklok is verzet.

Het menschelijk verstand, opdringende zoover het maar kan, heeft zich ook bezig gehouden met de vraag: waarom stond Christus juist op den defden dag op? Er waren toch ook andere mogelijkheden? Had Hij niet aanstonds na zijn sterven kunnen opstaan? Of onder de handen van wie Hem ten grave droegen? ...

De Reformatie
K. S.
1584 woorden
Paaschfeit en wereldhistorie. ¹)

Paaschfeit en wereldhistorie. ¹)

De groote Paaschdag van voor negentien eeuwen is de dag, die het diepst insneed in de wereldhistorie. Hij is inderdaad „de roem der dagen".Toen immers is Jezus Christus, onze God en onze broeder, waarlijk uit de dooden opgestaan.God zet dien dag met alles wat er op gebeurde dan ook ...

De Reformatie
C. V.
2106 woorden
viert uwe nederlagen!

viert uwe nederlagen!

Toen in den laatsten wereldoorlog de Duitsche troepen met bebloede koppen werden teruggeslagen en overwonnen in Stalingrad, waar honderdduizenden jonge levens het leven lieten en een armee van driehonderdduizend man onder Generaal von Paulus capituleerde, sprak voor de Duitsche Rundfunk de Rijksm ...

De Reformatie
D. E. C.
546 woorden
STEMMEN UIT ONZE KERKEN

STEMMEN UIT ONZE KERKEN

Medan, 18 Januari 1948.„Eenlgen tijd geleden werd mijn aandacht getrokken door een berichtje in het hier verschijnende Medan-buUetln waarin vermeld werd dat Ds Koningsberger in Holland was gearriveerd voor een verblijf dat o.a. ten doel had legerpredikanten voor Indië te werven.Dit ...

De Reformatie
J. M. DE JONG
596 woorden
Laatste bericht omtrent het congres van Gereformeerden in amersfoort.

Laatste bericht omtrent het congres van Gereformeerden in amersfoort.

Hier volgen enkele mededeelingen: 1e. Het congres wordt gehouden in het kerkgebouw aan den Zuidsingel.2e. Begonnen wordt DINSDAGMIDDAG precies om één uur.3e. Men rekene er op, d^t zonder toegangskaart niemand wordt toegelaten. De deelname is zoo groot — 1250 personen gaven zi ...

De Reformatie
200 woorden
PRESSCHOUW

PRESSCHOUW

Van Goeden Vrijdag en Paschen. Het weekblad , , In de Waagschaal" (barthiaansche redactie) bevat een artikel van ds K. H. Kroon over de iijdensprediking. Merkwaardig ouderwetsoh is deze passage uit het begin: Een der eerste gedachten nu, die in dit verband p ...

De Reformatie
K. S.
2757 woorden
CORRESPONDENTIE.

CORRESPONDENTIE.

Het is ons plan volgende maand te dispoheeren over het abonnementsgeld van 1 April—30 September 1948. Abonnees, die er de voorkeur aan geven het verschuldigde bedrag ad ƒ4.— per giro te voldoen, verzoeken wij vriendelijk dit te doen vóór 3 April a.s. op postrekening No. 406040 Bureau „De Reformat ...

De Reformatie
De Uitgevers.
71 woorden
de beginselvastheid van de huidige christelijke schoolwereld.

de beginselvastheid van de huidige christelijke schoolwereld.

In het „Correspondentieblad" van 27 Nov. '47 las ik een artikel van den heer Bothof onder het opschrift: Samenbinding •— geen separatie.Hij betoogt daarin, dat we tegenwoordig geen behoefte hebben aan verregaande differentiatie in ons Christelijk schoolwezen, maar aan meerdere eenheid en a ...

De Reformatie
K. v. H.
1102 woorden
KERKNIEUWS

KERKNIEUWS

Aangenomen naar: Eindhoven, Cand. H. J. de Vries te ZuidhornBedankt voor: Rotterdam-Z., J. Smelik te Apeldoorn. Goes, Zuldwolde, Middelburg, Daarlerveen, Pleterburen, Rozenburg, Heerenveen, Kantens, Wetsinge-Sauwerd, Ouid-Lioosdrecht en Nieuwleusen, Cand. H. J. de Vries te Zu ...

De Reformatie
897 woorden
GRONINGER BRIEVEN

GRONINGER BRIEVEN

Amice frater.Eerst als de mensch, zegt Martin Buber, volkomen eenzaam is geworden, dringt de bange vraag zich aan hem op: at is de mensch? Wat kan hij weten, doen, hopen? Heidegger meent, dat Kant met deze vragen bedoelde: at k a n ik weten, hopen. Dus meende, dat aan beide grenzen waren g ...

De Reformatie
MARNIX.
1844 woorden
van 2