De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 41
35 souvereiniteit der volkerengemeenschap over alle andere kringen der samenleving, het absolutisme van de civitas maxima, die naarmate haar organisatie groeit en zij dus werkelijk verbandspersoon wordt, de afzonderlijke staten als verbandspersonen wellicht óf geheel zal doen verdwijnen, óf ze to ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 43
37 staat als rechtssysteem souverein, dan is hij juridisch almachtig. Dan j kan geen enkele oorspronkelijke competentiesfeer naast die van de staat worden erkend, dan lost alle recht zich logisch op in staatsrecht • en worden alle organen der rechtsvorming staatsorganen. | Is echter de volkenrech ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 42
36 Aan de positieve rechtsnorm zelve wordt door hem ieder imperatief karakter ontzegd. Onder „normlogisch" gezichtspunt wordt zij getransformeerd in een hypothetisch logisch oordeel van de vorm'. „Wenn A... soil B" (Wanneer een zeker rechtsfeit plaats vindt, behoort straf of schadevergoeding te w ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 44
38 nisatorische Einheit einer zentralisierten Weltrechtsordnung schafft" ^^). D a t echter in de leer v a n de souvereiniteit v a n het volkenrecht volgens K E L S E N ' S uitwerking een verabsolutering, j a vergoddelijking v a n d e civitas m a x i m a schuilt, en d a t ook hier d e leer d e r r ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 45
39 beschouwd als het organisch geheel der samenleving, v^aarin de toenemende arbeidsverdeling een steeds sterkere onderlinge afhankelijkheid en solidariteit van alle onderdelen teweegbrengt, en anderzijds als een zich historisch ontwikkelend stelsel van krachten, waarvan de ontwikkelingswetten me ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 46
40logische denkwijze evenmin als de volksrechtstheorie der Historische school voeren, zolang beide zich in het kader der dogmatische rechtswetenschap bleven voegen, welker begrippen en methode alleen voor het statelijk recht berekend waren. De laatste ontwikkelingsperiode van RUDOLPH VON J ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 47
41rische regelen gedragen, waarbij de Übung zich sociaal-psychologisch in het rechtsgevoel omzet tot de overtuiging, dat het zo rechtens behoort. Zo worden de rechtsbronnen bij' hem identiek met de sociale „Tatsachen des Rechts": „Übung", „Besitz", „Herrschaft"en„Willenserklarung"''^). Van ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 49
43 un facteur important de sa formation" ' ' ) . En het probleem der rechtsvorming keerde dan ook in volle scherpte terug, waar hij' vanuit zij'n politisch hervormingsprogram de lij'nen voor de noodzakelij'ke transformatie van het burgerlij'k privaatrecht en het publiek recht gaat uitstippelen, d ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 48
42zonder enig normatief karakter, zodat daaruit dus ook geen verplichting kan voortvloeien. In zij'n latere tijd zag hij zich echter gedwongen aan het sociale recht een zekere normatieve zin toe te kennen, wilde hij aan zijn bestrijding van de klassieke staatsidee met haar souvereiniteitsd ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 50
44 de mensenrechten, waarin inderdaad de beginselgrondslagen van het burgerlijk privaatrecht waren gevat, wordt dan als „metaphysische speculatie" aan de kant gezet. Het begrip subjectief recht wordt vervangen door het begrip „sociale functie", dat voor een burgerrechtelijke vrij heidssfeer geen ...