De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 51
45 Daarentegen schuilt volgens GURVITCH in de eigenlijke overheidsmacht steeds een niet-juridisch element, niet vatbaar voor rechtsregeling. Daarom ziet hij in het overheidsrecht een deformatie van het eigenlijk „droit social", doordat het dit laatste dienstbaar maakt aan het „droit individuel", ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 53
47 gemeenschappen. De rechtsorde dezer laatste is een volkomen spontane en bewegelij'ke, in de integrale rechtservaring harer leden tot bewustzij"n komende. Zij' behoeft geen rechtsvormende, met j'uridische competentie beklede organen. Zij is de volstrekt souvereine, waarvan iedere rechtsmacht de ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 52
46\de rechtsorden van de superfunctionele volks- en volkerengemeenschap. En deze laatste brengen voortdurend wijziging in de competenties van de staat en de overige functionele groepen. Zo heeft de super-functionele rechtsorde der Westerse maatschappij van de i6e tot de 19e eeuw de ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 54
48 uit het oog heeft verloren en een continue historische ontwikkeling construeerde tussen de ongedifferentieerde, primitieve volksgemeenschap en de moderne samenleving. Zo ging zij de staat vatten als de politische organisatievorm van de oude ongedifferentieerde volksgemeenschap,, die als infras ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 55
49 Het antwoord, dat de schrijver op deze vraag geeft, brengt de volledige bevestiging onzer prognose. Practisch, zo merkt hij op, doet zich dit probleem eigenlijk alleen voor, wanneer de structuren van het statelijk en het autonome economische recht door de onderliggende rechtsorden der national ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 56
50 Hoezeer ook op het eerste gezicht deze beschouwing met alle zijden in het proces der rechtsvorming trachtte rekening te houden, zij bleef beheerst door het dialectisch grondmotief van natuur en vrijheid, dat voor onderling onherleidbare modale structuren van de onderscheiden aspecten der reali ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 57
51Humanistische theorieën geconstrueerde souvereiniteitsbegrip. Want ondanks alle hier ondernomen pogingen, om aan dit laatste een juridische grondslag of althans een rechtelijke begrenzing te geven, het doorbrak theoretisch met innerlijke noodzakelijkheid de grenzen van de oorspronkelijke ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 58
52hang van het juridisch aspect met alle vroeger gerangschikte en een deel (de zgn. modale anticipaties) die met alle later gerangschikte aspecten handhaaft, maar die alle door de modale zin-kern gequalificeerd zijn. Onder de modaal-juridische structuur-momenten van analogisch karakter nee ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 59
53 door het religieuze grondmotief der Humanistische levens- en wereldbeschouwing, dat van natuur en vrijheid beheerst was, en voor een in de Goddelijke schepping gegronde structurele orde der werkelijkheid geen plaats had. Daarom dient een wezenlijk principiële critiek op dit souvereiniteitsbegr ...
De Strijd om het Souvereiniteitsbegrip in de moderne Rechts- en Staatsleer - pagina 60
54 De individualiteitsstructuren der sociale levenskringen zijn typische structuurprincipes, die in de werkelijkheidsorde gegrond zijn, maar zich slechts realiseren door menselijke vormgeving. De producten dezer vormgeving zijn de sociale vormen, die steeds historisch gefundeerd zijn, en variëren ...