De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 24
naast „de verlossing van zondaren in Christus" een verlossing van de geest. Wanneer de mens zich van de openbaring losmaakt, functioneert hij, in religieuse zin, in de houding van de afval; immers, hij poneert weer eigen koningschap en stelt zich in de houding van de zelfgenoegzaamheid, die leeft ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 23
komen. Beide kunnen over de wijze, waarop wij mensen voorstellingen, begrippen en oordelen vormen, gelijk denken, en het eens zijn over de manier, waarop wij persoonlijke ervaringen opdoen; zij kunnen dezelfde phainoumena gelijk weten te duiden. Maar zodra het erop aankomt de feiten te verstaan, ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 22
zijn aan de Vader, zijn dienen van de Vader, zijn verheerlijken van de Vader en zijn heerlijk zijn in de Vader. Als de zonde komt verandert dit alles van richting. Zolang genade niet tussenbeide komt, blijft deze mens religieus functioneren, maar hij functioneert nu van de Vader af, naar zichzelf ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 21
gerechtigheid. Het beeld Gods ligt in alles, waarin het kind op de Vader lijkt. Als Adam het beeld Gods verliest, verliest hij de qualitates, van waaruit kennis van God, gerechtigheid en heiligheid voortkomen, maar anderzijds komt er geen verandering in de substantie van zijn zijn. Het beeld Gods ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 20
weer als donum-superaddi:um in het leven komen kan, kan de boven-natuur herstellen en de mens weer zijn eind-bestemming doen bereiken. De reformatorische en speciaal de gereformeerde opvatting van het beeld Gods, zoals wij die kortelijks omschreven, ziet de mens wel heel anders. Men heeft weliswa ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 19
natuur. Hier is onze visie wezenlijk anders dan de rooms-katholieke. Het is hier natuurlijk niet de plaats om uitvoerig op de rooms-katholieke beschouwing in te gaan. Slechts een enkele opmerking moge volstaan. De mens in puris natui'alibus zonder boven-natuurlijke genade heeft, volgens Rome, sle ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 18
de mens zijn boven-natuur verloren heeft, dan blijft er, volgens de roomskatholieke opvatting, een natuur over, die bij wijze van straf aan haar eigen onvolmaaktheid wordt overgelaten. Er is dus wel verschil tussen natuur-staat en zonde-staat. Maar dit verschil heeft betrekking op het boven-natuu ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 17
vinden voor onze psychologie. Het moge schijnen, dat wij, sprekend over deze dingen, ons begeven op een terrein, dat niet meer ligt binnen het gebied der psychologie; meer dan schijn is hier echter niet. Ik zal mij hier niet beroepen op het feit, dat wij in allerlei psychologische publicaties uit ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 16
Het mag evenwel onze aandacht niet ontgaan, dat er bij hen, die deze critiek oefenen, dikwijls toch ook een opvatting is. die, naar v/ij menen, aan het wezen van de mens geen recht doet. Wanneer bijvoorbeeld T o u r n i e r S i ) zegt, dat de ziel rwee beweegkrachten heeft: „het instinct en de He ...
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 15
schenversfandnis nicht mehr stiitzt auf Theologie, Kosmologie oder Ethik", maar hij moet aantonen, dat deze bewering juist is. En hij moet dit dan doen met juiste argumenten''3). Daarbij doet zich het van wetenschappelijk standpunt uitermate interessante probleem voor, in hoeverre men met de meth ...