De wijze in Israël - pagina 21
tot schriftgeleerde®^). Zo werd de internationaal georiënteerde wijze op den duur de Joodse rabbi. Maar ook deze oefende dikwijls daarnaast een gewoon beroep uit. Door het latere Jodendom werd de chokma gelijk gesteld met de Töra *"'). Het aanhangsel van Pirqë Aböt, dat niet in de Misna, maar wel ...
De wijze in Israël - pagina 22
AANTEKENINGEN '^) J. C. Matthes, De Israëlietische wijzen (Amsterdam 1911), blz. 1, 3. ^) Matthes, a. w., blz. 4—9. De geciteerde zin staat op blz. 9. ^) Matthes, a. w., blz. 9—16. Het geciteerde staat op blz. 16. ^) Matthes, a. w., blz. 17, 19, 22, 24. Het citaat is van blz. 30. 5) P. Volz, Hiob ...
De wijze in Israël - pagina 7
Mijne Heren Directeuren, Mijne Heren Curatoren, Mevrouw en mijne Heren Hoogleraren, Lectoren en Docenten, Dames en Heren Studenten, en voorts gij allen, die door uw tegenwoordigheid blijk geeft van uw belangstelling in deze Universiteit, Zeer geachte Toehoorderessen en Toehoorders, Vormden de wij ...
De wijze in Israël - pagina 8
personen in het bijzonder. De braafheid, die zij van de mensen verlangen, is gewoonlijk de alledaagse, niet zeer verhevene. Vaak is de wijsheidsleer utilistisch. De wereldse wijsheid is door het Jahwisme enigszins van karakter veranderd en daardoor veredeld. En Matthes besluit zijn hoofdstuk over ...
De wijze in Israël - pagina 9
scholen komt in het Joodse volk een geestelijke school. Jesaja, Jeremia en Ezechiël arbeidden tevens als geestelijke opvoeders en verzamelden een kring van leerlingen om zich heen. Onder invloed van de profeten en van de mannen van de Deuteronomistische groep, die een duidelijke ethiek gaven, wer ...
De wijze in Israël - pagina 23
^^) Cf. W. Baumgartner, Israëlitische und Altorientalische Weisheit, blz. 19 en 23. ^^) Cf. M. Noth, Die Bewahrung von Salomos „göttlicher Weisheit" in de in noot 6 genoemde bundel Wisdom in Israel and in the Ancient Near East (Leiden 1955), blz. 225—237, en wel blz. 233. Cf. Job 37 : 24. ^®) In ...
De wijze in Israël - pagina 10
Tegenover de wijzen staan de dwazen, de ^ewïlïm, de domme mensen, die wijsheid en tucht verachten (Spr. 1 : 7), de kësUïm, de stupiden, de dommen, die kennis haten (Spr. 1 : 22). Er zijn ook nëbalïm, „minderwaardigen", heel erge zondaren**). Er zijn ook pëtajïm, onervarenen, naïeven, die licht te ...
De wijze in Israël - pagina 11
de vrijmoedigheid, om, als in landen buiten Kanaan een aparte stand van wijzen zou worden aangetroffen, daaraan toch gewicht te hechten voor Israël, ook al zou het Oude Testament zelf over zulk een stand zwijgen. Iets anders zou het natuurlijk zijn, indien de Bijbel nadrukkelijk meedeelde, dat Is ...
De wijze in Israël - pagina 24
2 : 2; evenzo Herman Ridderbos, Mattheüs ^ (KV; Kampen 1952) op heteelfde vs. " ) Cf. KV Spreuken I (Kampen 1952), Inleiding § 4; II (Kampen 1954) § 8. ^^) J. J. A. van Dijk, La Sagesse suméro-accadienne (Leiden 1953), blz. 21—27; zie over de Sumerische wijsheid ook H. Schmökel, Das Land Sumer (S ...