GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

28 resultaten
Filteren
van 3
1956-10-22
De wijze in Israël - pagina 12

De wijze in Israël - pagina 12

wordt uitgesproken, als Jesaja namens Jahwe zegt: „Louter dwazen ('ëwïlïm) zijn de vorsten van Zoan, de wijste raadslieden van Farao — een domme raad. Hoe kunt gij tot Farao zeggen: Ik ben een wijze, een zoon der koningen uit de voortijd? W a a r zijn zij dan, uw wijzen? Laten zij het u toch beke ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
434 woorden
De wijze in Israël - pagina 13

De wijze in Israël - pagina 13

de genoemden te weinig, om met zekerheid te zeggen, dat zij wijzen van beroep waren ^^). De koningin van Scheba, die kwam om Salomo door raadsels (chïdöt) op de proef te stellen (I Kon. 10 : 1), ziet hem als de wijze koning en bewondert die wijsheid ook in zijn koninklijke staatsie (I Kon. 10 : 4 ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
402 woorden
De wijze in Israël - pagina 14

De wijze in Israël - pagina 14

Pfeiffer doet in zijn Introduction to the Old Testament ), waarin grote stukken van de Pentateuch onder de „wijsheid" hun plaats krijgen. Het Oude Testament kent ook aan Edom wijsheid en wijzen toe. De profeet Jeremia moet namens Jahwe Sebaöt vragen: „Is er geen wijsheid meer in Teman, is voor de ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
441 woorden
De wijze in Israël - pagina 25

De wijze in Israël - pagina 25

273). Zie over Sebna, II Kon. 18 : 18, 26, 37; 19 : 2; Jes. 22 : 15—25; 36 : 3, 11, 22; 37 : 2. Dat op hem de spreuk zou slaan, die bewaard is in Spr. 25 : 5, is niet te bewijzen. 58) Cf. KV Spreuken II, Inleiding § 8. ^®) Zie voor het verband van de Spreuken en de Pentateuch, met name de Decaloo ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
439 woorden
De wijze in Israël - pagina 15

De wijze in Israël - pagina 15

alle waarschijnlijkheid van Arabische afkomst. Wij kunnen aannemen, dat hij leefde in de tijd van koning Hizkia. Maar al was hij waarschijnlijk een niet-Israëliet, van Arabische afkomst, hij kende en vereerde toch de God van Israël®^). In Spr. 31 : 1—9 zijn ons bewaard „de woorden van Lemuel, kon ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
418 woorden
De wijze in Israël - pagina 26

De wijze in Israël - pagina 26

...

Rectorale redes
W.H. Gispen
0 woorden
De wijze in Israël - pagina 16

De wijze in Israël - pagina 16

mijn hand heb ik het gedaan en door mijn wijsheid, want ik ben verstandig" (Jes. 10 : 13). Maar pas Nebukadnezar en Belsazar zien wij in het boek Daniël door hun wijzen als raadgevers omringd, in wier kring Daniël en zijn vrienden worden opgenomen, van wie vooral Daniël uitleggingen kan geven en ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
398 woorden
De wijze in Israël - pagina 17

De wijze in Israël - pagina 17

het spijkerschrift had de schrijver een zeer geëerde positie; ook de Assyriërs en de Babyloniërs hielden van raadsels *"). Wij moeten van het onderwijs in het oude Mesopotamië niet gering denken. Wiskunde stond er reeds op een hoog peil. De grote bibliotheek van koning Assurbanipal, waarin vele w ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
409 woorden
De wijze in Israël - pagina 19

De wijze in Israël - pagina 19

want nooit ontbreekt een aanwijzing aan de priester, raad aan de wijze, een woord aan de profeet! Komt, laat ons hem treffen door middel van de tong en laten wij niet luisteren naar één van zijn woorden"*^). Wij zouden hier de indruk krijgen, dat „de wijze" een aparte categorie vormde naast „de p ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
433 woorden
De wijze in Israël - pagina 27

De wijze in Israël - pagina 27

^KÊÈ ouogA/ooooooe ...

Rectorale redes
W.H. Gispen
3 woorden
van 3