GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1958-10-20
Verdienste of genade? - pagina 23

Verdienste of genade? - pagina 23

illes, de mens niets", soms gebruikt als expressie van totale afhankelijkheid, willen uitbouwen tot een ontologie der annihilatie? Het tegenover overmoed gehanteerde woord van Jesaja over volken, die als „niets" zijn voor Hem, nietig en ijdeP^) en over machthebbers, die Hij overgeeft tot vernieti ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
324 woorden
Verdienste of genade? - pagina 86

Verdienste of genade? - pagina 86

naar het mysterie van Zijn offer en gehoor2aamheid. Hier aarzelde men niet „dienst" en „verdienste" op het allernauwst met elkaar te verbinden. Daarin lag dan een aanrakingspimt met Rome, dat eveneens in allerlei officiële uitspraken over die „merita Christi" bleef spreken. Dit aanrakingspunt teg ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
323 woorden
Verdienste of genade? - pagina 60

Verdienste of genade? - pagina 60

uitspreekt: de onmogelijkheid der individuele heilszekerheid. De zwakheid wordt aangevoerd tegen de zekerheid der Reformatie en het principiële verschil met de Reformatie wordt algemeen hierin gezien, dat Rome wel en de Reformatie niet de menselijke medewerking in rekening brengt. Stakemeier spre ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
320 woorden
Verdienste of genade? - pagina 12

Verdienste of genade? - pagina 12

maar van de kwade: zij verdienen dood en gericht"). ' ' Men beleeft de onmogelijkheid van de verdiensten vanuit de woorden van Christus en zijn apostelen en die woorden worden aangehaald tegenover wat men dan noemt de droom van het verdienen, waardoor Christus begraven wordt ^ ) . Als vanzelf zie ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
319 woorden
Verdienste of genade? - pagina 72

Verdienste of genade? - pagina 72

der gleichen Linie", hetgeen zou leiden tot gevaarlijk synergisme, maar wel is de mens niet een „Stuck Holz oder ein Stein"^^^) en kan hij in het verlossingswerk worden ingeschakeld. Dat houdt niet in een speelruimte voor menselijke activiteit en vrijheid, waar God buiten zou staan ^^''), want de ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
319 woorden
Verdienste of genade? - pagina 11

Verdienste of genade? - pagina 11

vermaan van deze Heer: „Zal hij de slaaf soms danken, omdat hij deed wat hem bevolen was?" ^). En stond — aldus de gedachtengang van de reformatoren — 'dit woord niet in direct en evident verband met vele andere woorden, waarin de gratuïteit van de genade boven alle twijfel werd verheven: „Wat he ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
314 woorden
Verdienste of genade? - pagina 21

Verdienste of genade? - pagina 21

kort gezegd: of het ging om de een of andere vorm van annihilering der menselijkheid. Ging het in de Reformatie om de leuze: „God alles — de mens niets"? Is dat de sleutel voor het verstaan van de Reformatie en haar felle kritiek op het verdienste-begrip? Ging het om een ontologie, die het humanu ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
312 woorden
Verdienste of genade? - pagina 62

Verdienste of genade? - pagina 62

men thans met zoveel nadruk over het katholieke „sola fide, sola gratia" hoort spreken, formules, die volgens Küng orthodox kunnen worden verstaan-^®®), om:dat het „alleen" is „eine sinnvoUe Verdeuthchung des Satzes Röm. 3, 28" en . . . het concilie van Trente „wollte nichts gegen die Formel an s ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
297 woorden
Verdienste of genade? - pagina 18

Verdienste of genade? - pagina 18

religiose Bedeutung haben können"^^). Daarom slechts het „sola fide" als manifestatie van het menselijk „Scheitem", omdat „alle selbsteigene Sein tuid Werken des Geschöpfes als solches Sünde ist" •''''). Wel komt men' met deze analyse — overmacht en exclusieve transcendentie — niet uit en ontdekt ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
291 woorden
Verdienste of genade? - pagina 7

Verdienste of genade? - pagina 7

In de geschiedenis van kerk en theologie valt wel nauwelijks één onderwerp aan te wijzen, dat dieper emoties en feller reacties heeft gewekt dan de strijd over de verdienstelijkheid der goede werken. Scherp, bewogen en vrijwel ononderbroken golft de strijd op en neer in de controvers tussen Rome ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
287 woorden
van 10