Verdienste of genade? - pagina 71
woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maa ...
Verdienste of genade? - pagina 72
der gleichen Linie", hetgeen zou leiden tot gevaarlijk synergisme, maar wel is de mens niet een „Stuck Holz oder ein Stein"^^^) en kan hij in het verlossingswerk worden ingeschakeld. Dat houdt niet in een speelruimte voor menselijke activiteit en vrijheid, waar God buiten zou staan ^^''), want de ...
Verdienste of genade? - pagina 73
in de officiële dogma-fixaties schijnt ze althans op het eerste gezicht zeker niet dominant te zijn. Toch moet men hier scherp toezien. Een iodividuahsering is ook in de fixaties zeker niet de bedoeling. In 1854 wordt over Maria's privilege gesproken in verband met de verdiensten van Christus en ...
Verdienste of genade? - pagina 74
Men spreekt van een bazuinstoot in de moderne wereld, die roept tot eerbied voor het lichaam en het geslachtsleven^*^). Een puur schepsel, een gewoon mens, is op dit ogenblik reeds bij God in de hemel ^**), een levend protest tegen de ontwaarding der menselijke persoonlijkheid^*®), een voorschot ...
Verdienste of genade? - pagina 75
illustratie-idee toch weer met ons thema verbinding krijgt. Want deze illustratie is niet toevallig en Maria staat niet in parallel met de moordenaar aan het kruis — in paradiso — maar zij draagt dit illustratieve geheim in zich „wegen ihrer heilsgeschichtUchen SteUung" en langs deze weg naderen ...
Verdienste of genade? - pagina 76
toe het feest van Maria als middelares van alle genade te vieren ^^), maar het gaat altijd om de zin, die men aan deze woorden toekent. De uitdrukking „oorredemptrix" werd door Pius IX éénmaal, door Pius XI meermalen, maar niet in officiële stukken gebruikt. Pius XII heeft zich hiervan tot nu toe ...
Verdienste of genade? - pagina 77
Het gaat in de idee der corredemptio dus om objectieve medewerking in de verlossing, om de wijze van Maria's middelares-zijn. De beslissing ligt dus nog niet in het woord „middelares", want ook de subjectieve verlossing involveert deze titel. De aarzeling vindt een plaats ten aanzien van de objec ...
Verdienste of genade? - pagina 78
anderen hebben inzake het „oorredemptrix" hun waarschuwend woord gesproken, zoals Bartmann „wegen des paulinischen „unus-mediator" en vanwege Petrus' woord, dat ia niemand anders het heü gelegen is ^^^). Toch kunnen al deze waarschuwingen de spanningen rondom het „corredemptrix" niet opheffen. Vo ...
Verdienste of genade? - pagina 79
vormden juist de aanleiding tot voortgaande bezinning en daarmee staan we dan telkens weer midden ia de interpretatie van het „corredemptrix". Onze aandacht wordt gevraagd voor Maria's coöperatie en haar „Bereitschaft" in verband met de geboorte van Christus, doordat zij de weg baande voor Christ ...
Verdienste of genade? - pagina 80
En hij betuigt dan zijn instemming met de leerstellige brief van de Nederlandse bisschoppen van 1943, die er voor dankt, dat meer en meer de taak van Maria bij het verlossingswerk wordt gezien en wij haar beter leerden kennen „als de deelgenote van de verlosser, die haar deel mocht voegen bij de ...