GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1958-10-20
Verdienste of genade? - pagina 71

Verdienste of genade? - pagina 71

woon schepsel" ^^^), omdat ze zo — in haar creatuurlijkheid — een ftmctie bekleedt in het heilswerk Gods. Daarbij gaat het maar niet om een personalistische visie op de Moeder des Heren. Weüswaar hebben de dogmatische fixaties van 1854 en 1950 over haar persoonlijke privileges gehandeld^^''), maa ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
355 woorden
Verdienste of genade? - pagina 72

Verdienste of genade? - pagina 72

der gleichen Linie", hetgeen zou leiden tot gevaarlijk synergisme, maar wel is de mens niet een „Stuck Holz oder ein Stein"^^^) en kan hij in het verlossingswerk worden ingeschakeld. Dat houdt niet in een speelruimte voor menselijke activiteit en vrijheid, waar God buiten zou staan ^^''), want de ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
319 woorden
Verdienste of genade? - pagina 73

Verdienste of genade? - pagina 73

in de officiële dogma-fixaties schijnt ze althans op het eerste gezicht zeker niet dominant te zijn. Toch moet men hier scherp toezien. Een iodividuahsering is ook in de fixaties zeker niet de bedoeling. In 1854 wordt over Maria's privilege gesproken in verband met de verdiensten van Christus en ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
342 woorden
Verdienste of genade? - pagina 74

Verdienste of genade? - pagina 74

Men spreekt van een bazuinstoot in de moderne wereld, die roept tot eerbied voor het lichaam en het geslachtsleven^*^). Een puur schepsel, een gewoon mens, is op dit ogenblik reeds bij God in de hemel ^**), een levend protest tegen de ontwaarding der menselijke persoonlijkheid^*®), een voorschot ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
341 woorden
Verdienste of genade? - pagina 75

Verdienste of genade? - pagina 75

illustratie-idee toch weer met ons thema verbinding krijgt. Want deze illustratie is niet toevallig en Maria staat niet in parallel met de moordenaar aan het kruis — in paradiso — maar zij draagt dit illustratieve geheim in zich „wegen ihrer heilsgeschichtUchen SteUung" en langs deze weg naderen ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
379 woorden
Verdienste of genade? - pagina 76

Verdienste of genade? - pagina 76

toe het feest van Maria als middelares van alle genade te vieren ^^), maar het gaat altijd om de zin, die men aan deze woorden toekent. De uitdrukking „oorredemptrix" werd door Pius IX éénmaal, door Pius XI meermalen, maar niet in officiële stukken gebruikt. Pius XII heeft zich hiervan tot nu toe ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
336 woorden
Verdienste of genade? - pagina 77

Verdienste of genade? - pagina 77

Het gaat in de idee der corredemptio dus om objectieve medewerking in de verlossing, om de wijze van Maria's middelares-zijn. De beslissing ligt dus nog niet in het woord „middelares", want ook de subjectieve verlossing involveert deze titel. De aarzeling vindt een plaats ten aanzien van de objec ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
402 woorden
Verdienste of genade? - pagina 78

Verdienste of genade? - pagina 78

anderen hebben inzake het „oorredemptrix" hun waarschuwend woord gesproken, zoals Bartmann „wegen des paulinischen „unus-mediator" en vanwege Petrus' woord, dat ia niemand anders het heü gelegen is ^^^). Toch kunnen al deze waarschuwingen de spanningen rondom het „corredemptrix" niet opheffen. Vo ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
400 woorden
Verdienste of genade? - pagina 79

Verdienste of genade? - pagina 79

vormden juist de aanleiding tot voortgaande bezinning en daarmee staan we dan telkens weer midden ia de interpretatie van het „corredemptrix". Onze aandacht wordt gevraagd voor Maria's coöperatie en haar „Bereitschaft" in verband met de geboorte van Christus, doordat zij de weg baande voor Christ ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
340 woorden
Verdienste of genade? - pagina 80

Verdienste of genade? - pagina 80

En hij betuigt dan zijn instemming met de leerstellige brief van de Nederlandse bisschoppen van 1943, die er voor dankt, dat meer en meer de taak van Maria bij het verlossingswerk wordt gezien en wij haar beter leerden kennen „als de deelgenote van de verlosser, die haar deel mocht voegen bij de ...

Rectorale redes
G.C. Berkouwer
374 woorden
van 10