1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 204
GELOOF EN WETENSCHAP ORGAAN VAN DE CHRISTELIJKE VERENIGING VAN NATUUR- EN GENEESKUNDIGEN IN NEDERLAND „Geloof en Wetenschap" is een uitgave van de Christelijke Vereniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland onder redactie van: dr. R. L. KRANS, Bilthoven, voorzitter, prof. dr. H. R. WOLTJER ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 205
TER HERDENKING VAN PASCAL (f 19 AUG. 1662) door R. HOOYKAASDe 19de augustus 1962 was het driehonderd jaar geleden, dat Blaise Pascal (1623-1662) stierf in de leeftijd van 39 jaar. In de wetenschappelijke, kerkelijke en dagblad-pers is hieraan ruim aandacht geschonken'). Wat Pascal betekent ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 206
160R. HOOYKAASPascal heeft, in de lijn van de sedert de 16de eeuw ingezette wetenschapsvemieuwing wèl de eis gesteld, dat de wetenschap rationeel moest zijn, maar met felheid heeft hij de rationalistische aanspraken verworpen. Onze rede is niet de grondslag van de natuurwetenschap; ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 207
TER HERDENKING VAN PASCAL (f 19 AUG. 1662)161natuur om materies te scheppen naar uw behoefte? Ook hier wordt dus niet dogma tegenover dogma gesteld; tegenover de stellige bewering, dat er een materie in de ruimte van Torricelli moet zijn, stelt hij niet, dat er geen materie is in di ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 208
162R. HOOYKAASzijn". Wat wij zien is „noch een totale uitsluiting, noch een duidelijke aanwezigheid". God, zoals wij Hem uit de natuur kennen, blijft een verborgen God. Ook gaat Hij het menselijk begrip zover te boven, dat wij Hem niet kunnen uitdenken; onze verhevenste begrippen ov ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 209
TER HERDENKING VAN PASCAL (f 19 AUG. 1662)163te verstaan. Niet zonder veel strijd heeft Pascal's grote genie geleerd zich te buigen voor de werkelijkheid van Schepper en schepping. Wat volgens T. H. Huxley het kenmerk is van het christelijk geloof en van de natuurwetenschap beiden ( ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 210
PSYCHOLOGIE ALS SURROGAAT VOOR RELIGIE') door F. H. PRUIJS Psychologie als systematische wetenschap (ook in de vorm van diepte-psychologie) zal niet licht tot religie voor een mens worden. Psychotherapie als technische methode in de handen van bevoegde therapeuten schijnt evenmin geëigend om tot ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 211
PSYCHOLOGIE ALS SURROGAAT VOOR RELIGIE165Op het gebied van de pseudo-religie geldt 't woord van de Prediker: is er enig ding waarvan men zeggen kan: ziet, dat is nieuw. De dienst van de afgoden is oud en verouderd. Indien nu toch het gewaad van de psychologie om zo'n oude afgod gedr ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 212
166F. H. PRUIJSspanningen oproept en die sterk besmettelijk (contagieus) is. De mens, die leeft onder deze macht vereert de sexualiteit als de hoogste lust, als de mogelijkheid om aan de Schepping zelf te participeren, doch tegelijk vreest hij deze macht als de drift die onvoorwaard ...
1962 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 213
PSYCHOLOGIE ALS SURROGAAT VOOR RELIGIE167De therapie die deze pseudoreligie wil „entmythologiseren" en de patient zo wil bevrijden uit zijn slavernij wordt door de patient (aanvankelijk) beleefd als de verschijningsvorm bij uitstek van zijn persoonlijke religie. De ziekte en de ther ...