1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 153
DE GOEDE SCHEPPING119gebruikelijk werd bijv. in de tijd van Jeremia. Verder de schepping van de mens, „man en vrouw schiep Hij hen" (Gen. 1, 26, e.v.). DuideHjker kan de sfeer van de sexualiteit en de voortplanting (die nogal wat betekent in de antieke landbouwkulturen!) 21) niet to ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 154
120H. M. KUITERTom kennen alle heidense volken een sakraal wereldbeeld, waaraan niets gewijzigd mag worden. Hoe alles er gekomen is, is voor hen pure theologie. Misschien wordt nergens zo duidelijk wat Israël met de gangbare scheppingsverhalen gedaan heeft als hier. Want juist het w ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 155
DE GOEDE SCHEPPING121dan de verzoening van de schuld) maar niettemin als daad van Israels God óók een wei-daad aan Israël bewezen. Dat wel-dadig karakter laat zich trouwens met zoveel woorden in Gen. 1 terugvinden. Ook in dit hoofdstuk is het dramatisch karakter van de schepping als ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 156
122H. M. KUITERTde bedreiging van het oerwater zoals die de Israëliet tot op de dag van vandaag nog bekend zijn. Zijn scheppingsdaad is niet alleen even majesteitelijk en souverein als al die andere daden die Israël van Hem ervaren had in de loop van zijn geschiedenis, maar ook even ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 157
DE GOEDE SCHEPPING123drukken) in het heden afgelegd. Zij mag niet gehoord worden als een conclusie uit „de natuur" maar zij komt op uit de geschiedenis van Israël die verbondsgeschiedenis is. Meer kunnen we niet uit de tekst halen, willen we hem vandaag niet iets anders laten zeggen ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 158
124H. M. KUITERTwijs dat deze wereld de best mogelijke van alle denkbare werelden moet zijn. Gevolgd door de „klokkemaker" Wolff 35). Een heel andere oplossing: God is ruiger dan wij denken, heeft van Ruler gezegd 36)_ Het hoort er allemaal bij, ook de ontzettingen, ook het leed, oo ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 159
DE GOEDE SCHEPPING125Kunnen vnj als medespelers in het spel die beide in één hand krijgen, of laat in dat geval hetzij de werkelijkheid een veer hetzij God ? Ik denk in dit verband aan het vraagstuk van de theodicee, waaronder men in de theologie het goed-praten verstaat van God in ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 160
126H. M. KUITERTchaos en dat ook Israël niet verder kwam dan dit (aangevochten) geloof ? Er is nog een tweede instantie die zich tegen die éne, grootse greep verzet: de zonde. Laat die zich — vanaf Irenaeus tot Teilhard de Chardin — zo eenvoudig inpassen als een ontwikkelingsmoment ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 161
DE GOEDE SCHEPPING127H. Schrift) maar we zullen hen (uit dezelfde motieven!) onmogelijk kunnen volgen. Gen. 1 verzet zich (zie boven) tegen een theologischgemotiveerde kanonisatie van natuurkundige en kosmologische gegevens. Dat verzet stamt niet alleen uit de voortschrijdende weten ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 162
128H. M. KUITERTvan de zondeval op dezelfde wijze op te sporen als we dat met Gen. 1 deden. Maar daarvan zie ik op deze plaats af. Als Gen. 1 geen historische oer-toestand beschrijft, en als de „goede schepping" dus geen „statement" is over het begin, dan heeft Gen. 3 (als incident) ...