1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 303
SPANNING EN ONTSPANNING249van een onderzoek inzake vrijetijdsbesteding gedaan door Dr. Neuloh, verbonden aan de universiteit van Munster, gedurende de jaren 1955 en '56 bij een groot aantal arbeiders, werkzaam in de metaalindustrie, waarvan de bedrijven resp. gelegen waren in een gr ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 304
250A. C. DROGENDIJKIn tabel IV zijn de ± 1200 antwoorden procentsgewijze verwerkt en tevens hun rangorde aangegeven. Hieruit blijkt dat inderdaad sport op de eerste plaats staat, op de voet echter gevolgd door algemene ontspanning in meer passieve zin en het werken in huis en gezin. ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 305
SPANNING EN ONTSPANNING251maar deze compensatietijd heeft ten opzichte van de arbeidstijd het voordeel ongedwongen en ongebonden te zijn. Gelukkig zijn er echter ook heel wat mensen die de vrije tijd meer positief zien, t.w. als een tijd waarin men gelegenheid krijgt tot ontspanning ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 306
252A. C. DROGENDIJKvrije tijd wreken zich in de arbeid en derhalve in het productieproces. Vandaar dat Van Alphen de Veer onder de psychische oorzaken van arbeidsverzuim met name noemt: gebrek aan deugdelijke ontspanning. Uit zijn onderzoekingen toch bleek dat degenen die buiten het ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 307
SPANNING EN ONTSPANNING253spanning niet limiteert. W a n t ontspanning, hoe zeer ook onderscheiden van d e arbeidstijd, is op zich ook een vorm van belasting. Vandaar dat aan d e ontspanning op tijd een halt moet worden toegeroepen. H e t biologisch principe dat op belasting ontlast ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 308
254A. C. DROGENDIJKover de gehele aarde en alle levende schepselen welke zich daarop bevinden, Karl Barth die het laat slaan op de existentie van man en vrouw, op de ik-gij-verhouding, op de paradox: gelijkheid m de ongelijkheid en Berkouwer die het betrekt op het „kindschap Gods" ( ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 309
SPANNING EN ONTSPANNING255gaat de vnje tijd niet meer vergezeld van de arbeidstijd en is het om meer dan een reden dringend gewenst dat deze leemte op nuttige en aangename wijze wordt opgevuld Met name geldt dit voor de eerste 3 maanden na de pensionering, waarin de aanpassing aan d ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 310
256A. C. DROGENDIJK16. W. F. Heinemeyer: De sociologische bestudering van de vrije tijd. Sociologische Gids, 6 (1959) 98. 17. E. M. Hugh-Jones: Human Relations and Modern Management. Amsterdam, 1958. 18. A. L. Janse de Jonge: Verkenningen in de Psychopathologie. Kampen, 1962. 19. S. ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 311
Tiuitenlandse Gontaden „THE APPROACH TO TRUTH SCIENTIFIC AND RELIGIOUS" Tie Redactie ontving „With the Compliments of the Secretary" van de ,,Christian Medical Fellowship" (C M F ) bovengenoemde, bij „The Tyndale Press" verschenen uitgave (27 blzz, prijs 2 sh ). Het is de voordracht door D Martyn ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 312
TSondhlik „HET WONDER" Einde november 1963 verscheen de zes en twintigste publicatie van het Nederlands Gesprek Centrum, getiteld „Het wonder" In het kader van de voorbereiding voor de landdag, door onze Vereniging gehouden op 20 april 11 te Amsterdam, waar drs J A M Weterman voor ons over „het w ...