1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 21
WAARDE EN ONWAARDE BIJ TEILHARD DE CHARDIN9worden, niets openbaar kan worden wat niet op een of andere wijze al in de oorsprong aanwezig was (pag. 51). Er was dus niet alleen evolutie, maar deze evolutie moet van het begin-gegeven uit zichzelf in grote lijnen kunnen verklaren. Hieru ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 22
10M. BRUNAals een soort „afvalprodukt der evolutie" zijn het weer lagere evolutiewetten, die iets „dicteren" op een terrein wat wezenlijk hoger ligt. Verder vindt men in zijn denken een neiging om Openbaringsgegevens langs natuurlijke weg af te leiden, en wel weer uit evolutiebegins ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 23
WAARDE EN ONWAARDE BIJ TEILHARD DE CHARDIN11Zo verschijnt de Christus als laatste term in een bio-energetisch betoog. Het doel is verheven, maar de middelen falen. Zulk een geforceerde samenhang voert aldus tevens tot uiteindelijk gebrek aan samenhang, omdat Openbaringsgegevens zich ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 24
12M. BRUNAzakelijk vertrekpunt in het denken) moeten we dan steeds meer „doorschrappen", om God te kunnen „naderen"; men begaat zo een pure via negativa, waarin beter „begrip" tot stand komt door steeds groter falen van onze kenmiddelen. En toch tracht de mens zo verder te komen, kr ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 25
WAARDE EN ONWAARDE BIJ TEILHARD DE CHARDIN13e.v.)- — Een scherpe scheiding tussen beide gebieden met afwijzing van elke mogelijkheid van een „syntese" zoals bijv. Segaar verdedigt in „Wending", juni 1961 (pag. 228) zal dus een katholiek niet licht onderschrijven. Ik geloof echter we ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 26
14M BRUNAschrift, jg. 58 (1960) pag. 127—129, en van dr. J. M. de Jong in zijn dissertatie „Kerugma" (geciteerd in Blauwdruk no. 13: „Schepping en Evolutie", pag. 29), die er op wijst hoe juist de christelijke visie er voor moet behoeden dat we de werkelijkheid in twee delen laten u ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 27
Vlotulen van de gecombineerde vergadering van de Christelijke Vereni^ng van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland en de Protestants-Christelijke Artsen Organisatie, gehouden op zaterdag, 12 januari 1963 in Hotel des Pays Bas te Utrecht. Opening De voorzitter van de P.C.A.O., Prof. Dr. A. C. Drog ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 28
Jaarverslag VAN DE REDACTIE VAN „GELOOF EN WETENSCHAP" OVER 1961 EN 1962 In de jaarvergadering onzer Vereniging, die 27 januari 1962 m Zwolle gehouden werd, moest de secretaris, drs Steketee, helaas mededelen, dat wegens de ziekte van de toenmalige secretaris der Redactie, dr W J A Schouten, er g ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 29
JAARVERSLAG REDACTIE17schreven is, dat nader uitgewerkt zou moeten en kunnen worden, maar de schrijvers komen er eenvoudig met aan toe Op een voorstel dezerzijds te trachten jonge doctorandi voor dit uitwerken te interesseren, is niet veel reactie gekomen Toch kan de redactie met an ...
1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 30
18JAARVERSLAG REDACTIEpast en wat aan redelijke eisen van degelijkheid e.d. voldoet. Een meer bericht beleid zou echter juister zijn: een vi^aaraan de gehele redactie te pas komt. Thans is het redactiebeleid — enkele speciale gevallen daargelaten — min of meer een éénmans-zaak. Het ...