Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 75
voortspruit uit geloof in het Evangelie. Het gaat om een verbondenheid met,een herkenning van die boodschap als beslissend, als een weten dat in deweg van het Evangelie het in-relatie-treden met de Eeuwige, met God endaarmee bevrijding en zin van mijn leven en van de wereld, ...
VU Magazine 1981 - pagina 132
'S"\f^Interessant boekennieuws Mink van RijsdijkIVoor ïWillem de Merode hoeft *^* "WEDICHTEiSDs. L. H. Ruitenberg KANTTEKENINGEN 216 blz., ƒ 2 9 -Dr. C. Klapwijk NACHTBOEK VOOR EENZAMEN 120 blz., geb. ƒ 17,50Een bundel artikelen en verhalen bijeengebracht ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 112
Noorda: Maar in hoeverre kunt u dan pleiten voor het bestaansrecht van deVU als christelijke universiteit? Zou niet elke universiteit zich cultuur-kritisch moeten opstellen?Van Olst: De VU is er nu eenmaal, als een historisch gegroeide figuur,waar-aan je verder inhoud ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 59
ties en gevolgen te verwarren. De oprichting van de VU is auidelijke eengeloofszaak geweest. Daardoor is deze instelling groot geworden, en alleenals ze ook als een geloofszaak verstaan blijft worden, zal ze ook grootblijven.Nu heeft de VU van oudsher getracht om de be ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 62
veld in enge zin als voor het brede veld waarin de resultaten van weten-schappelijk onderzoek worden doorvertaald naar de samenleving is er wel de-gelijk reden en ruimte om de hierboven genoemde noties vanuit een schrif-tuurlijke visie te hanteren en toe te passen.Bij ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 28
mings- en toelatingsbeleid de beginselvaste keuze van Kuyper voor het prin-cipe boven het aantal verlaten is. Sommigen oeperken zich ertoe om dit alseen ernstig probleem te signaleren, waarvoor dringend een goede oplossinggevonden moet worden zonder zich uit te spreken over d ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 29
leiden is tot andere sociale problemen zoals armoede en uitbuiting, hoewelhet er wel vaak mee samengaat. De emancipatie van een minoriteit moet uit-eindelijk door die groep zelf bewerkstelligd worden. Dat neemt echter nietweg dat de VU, zelf voortgekomen uit een minoriteit ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 70
werkelijkheid op een totaal andere wijze. De regels van de rekenkunde - oneen ander voorbeeld te geven - zijn niet dentcbaar zonder ons manipulerenvan objecten. Het kind in de box dat met blokjes aan het spelen is, leertal doende wat optellen en aftrekken is (Piaget).Z ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 88
dan met name de natuurwetenschappen met hun handlangers, de technologischewetenschappen, big science, big business en big politics, leven in een on-derling handje-plak. E. Boeker betwijfelt of de wetenschap zelf wel ethischneutraal is. Die vraag komt zijn verhaal binnen (op b ...
Verslag studiedag 'VU tussen twee VU-ren' - pagina 97
direkt voorafging, het tijdperk van de ideologieën, zich eveneens dooreen eerder ongekend verschijnsel onderscheidde, namelijk dat grote be-volkingsgroepen als monolitische blokken geschaard achter grote leiders,hun uiteenlopende diensthuizen uittogen. Onze eigen voorouders s ...