De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 241
broeders wist, de halfheid niet kon verstaan. Het is volgens hem een ernstige onderschatting geweest van den tijdgeest en hij zag met groote duidelijkheid, dat men met die halfheid niet zou zijn opgewassen tegen de stroomingen die zich in deze 'groote eeuw' m ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 323
te zenden, waarin zij zich de facto conformeerden. Die verklaringkwam niet, maar de zaak liep met een sisser af, omdat Greijdanusen Schilder de benodigde regeUngen met de nieuwe hoogleraarreeds hadden getroffen. Hun bezwaar gold niet zozeer de persoonalswel het princip ...
Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 189
ne gemeente als zijn eigen pleegkinderen beschouwend; de minder armen der kudde als ingedeeld naar het getal der meergegoeden en elk ''hun huis'' hebbend, waar ze gekend zijn en nooit zonder goe- de hoop kunnen aankloppen! Zelfwerkzaamheid ...
Dr. Abraham Kuyper en de Vrije Universiteit - pagina 237
juni had Vos nog goede hoop dat hij zou komen. Uit Nederland was ver-der alleen de zoƶloog Hubrecht uit Utrecht uitgenodigd. In dat jaar was echter een bezwaarschrift tegen Kuyper ingebracht bijde synode van Middelburg. Dat zou spoedig aan de orde komen. Ookwas de kw ...
Jaarboek 1987-1988 - pagina 135
P.J. Pauw C.C.J.F. Versluys BEWEGINGSWETENSCHAPPEN Doctoraalexamen M.B. van Acker C.H. Bardelmeyer H.H.T. Bax K. Berger A.B.M. Bergkamp B.G.E.S. Bernard M. Bloem A.B.A. Broodbakker J. van Bruggen R. van de Bunt F.P.T.M. Burgers M.W.M, van der Burght P.J. Byl F.C.H. Bynen R.H. Cats A.M. Claus H. C ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 376
de gangbare mening omtrent de zin en de bedoeling van hetscheppingsverhaal, zonder aantasting van het openbaringskarakter,mogelijk is.' Uit de Hervormde Kerk kwam ook een prikkel tot herbezinning.In Wending schreef dr. C.J. Dippel in 1950 over Natuuronderzoekers ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 114
dus de herleiding van de levensverschijnselen tot psychologie,onmogelijk is.' Driesch kwam nameUjk volgens Vollenhoven in strijd 'met desubstantialistische opvatting der ziel, een der caracteristica derchristeUjke psychologie.' Uitgaande van het materialisme werd ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 128
Het ging VoUenhoven erom dat men in de kenleer drie zaken goedleerde onderscheiden. In de eerste plaats het subject, de mens diedenkt, toen door hem de ratio genoemd. In de tweede plaats delogos of de kennis zelf, die waar behoort te zijn. En in de derdeplaats het obje ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 178
gewezen, maar pas door het boek Karl Barth van prof. Th. L.Haitjema werd hij bekend. En in dat jaar 1926, waarin Kolfhaussprak en de Synode van Assen werd gehouden, kwam Barth zelfnaar Nederland. In De Reformatie schreef Hepp zijn commentaar:'Karl Barth vereerde ons la ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 182
de ontwikkeling van zijn visie op de dialectische grondmotieven.Schilder had van zijn kant zowel Vollenhoven alsook Dooyeweerdin zijn slotopmerkingen genoemd. Hij was het met hen eens, dat deverlossing de scheppingsorde herstelt en de denkwetten alsoorspronkelijke sche ...