De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 160
en physicus maar niet gaat verwachten, dat zij zich willen begevenbuiten hun eigen terrein', waarschuwde hij. In de volgende vergadering, op 2 april 1932 gehouden, sprakdrs. J. Verseveldt over De waardering der geologe in orthodox-Christelijke kringen, waarin hij he ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 161
wijsgeerige verdieping zeer noodig is, maar dan toch niet alleen vanboven af zonder nauwkeurige natuur-wetenschappelijke verwerkingder feiten en vondsten.' Hij had meermalen ondervonden, hoeondankbaar samenspreken was 'daar men bij zijn pogingen omeerlijk en onbevangen ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 162
i immOver de begrenzing van Natuurstudie en Scheppingsopenbaring.Ditmaal was dr. K Schilder uit Rotterdam gast. Hij maakte deverdediging van de scheiding tussen beide studiegebieden mee.Ger ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 163
1936 gehouden in het Laboratorium voor Natuurkunde en Scheikunde van de VU. Op dit congres sprak de voorzitter dr. J.F. Reitsma over Na 40jaar, prof. dr. G.J. Sizoo over Moderne alchemie, dr. J.H. Diemer over De nieuwe holistische biologie, dr. R. Hooykaas over De ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 164
vereenigbaar is met de aanvaarding van het niet-aanschouwelijkkarakter harer eigenschappen en relaties. Juist daarom kunnen wijde moderne atoomtheorie erkennen als een echte physische theorie,welke waarheidsoordeelen omtrent de physische werkelijkheidbedoelt uit te spr ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 165
9. Wijsgerige pubiikatiesIn 1928 gaf Dooyeweerd een korte samenvatting van zijn 'leer derWetsidee.' Daarbij kondigde hij een systematisch werk aan over degrondslagen der rechtsfilosofie. In 1930 hoopte hij dat sdjn'Philosophie der Wetsidee' spoedig in druk zou verschij ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 166
tijdsorde', schreef hij toen nog. Hij had reeds de gevaarlijke, maarveel voorkomende, misvatting afgewezen dat de tijd alleen in denatuurwerkelijkheid is te vinden. Tijd was meer dan fysische tijd entijd kwam in aUe wetskringen voor. Naast deze in alle wetskringenspeci ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 167
de werkelijkheid ervaren de schepselen de tijd echter als duur enveranderlijkheid, als tijdelijkheid. Maar met die al-omvattende tijdsopvatting kon Dooyeweerd nietleven zonder een vast punt, een Archimedisch punt, het hart, datzijn vastheid in Christus vindt en zo t ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 168
hij zijn Archimedisch punt, een woord dat hij in verband van dezeproblematiek van Heidegger voor het eerst gebruikte. Archimedes, de ingenieur uit de Oudheid, vroeg om een vastpunt want dan kon hij zelfs de aarde bewegen. In het begrip'Archimedisch punt' gaat het o ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 169
der goddelijke wet heet eeuwig en ongebroken. Terwijl dus degehele schepping met de wetsorde tijdelijk werd genoemd, waren erbij Dooyeweerd in de zin, de wortel, het hart en de goddelijke wettoch elementen van een andere orde, die hij boventijdelijk noemde. Op 17 m ...