GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1.613 resultaten
Filteren
van 162
1987-01-01
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 17

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 17

Het derde deel van die symphonie, getiteld: 'de strijd om degeestelijke leiding', is het centrale deel, de climax met dramatischeaccoorden. Daarop volgt dan nog een korte finale: 'een nieuwegeest breekt baan'. De ouverture, 'introductie', brengt reeds veleinstrumenten ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
343 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 170

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 170

van wet en ordening van de modaliteiten door den mensch. De grondgedachte van het systeem is van religieuzen aard.Kuypers werkte de karakteristiek van de historische wetskringbreder uit in relatie tot de psychologische, analytische, linguïstischeen sociale ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
348 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 171

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 171

ook absoluut en loopt uit op de dictatuur. Deze integratie tot'wirklich staatUche Allgewalt' laat geen ruimte voor grondrechten. Indeze staatsopvatting spelen allerlei mythologische motieven uit deirrationele levensfilosofie mee. Deze integratie van de volkswilbetekent ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
321 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 172

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 172

de tijdsopvatting van Heidegger en de nationaal-socialistischestaatsopvatting greep Dooyeweerd dus terug op Kuyper. Het wastoen echt geen tijd voor synthese, en ook de gemene-gratie-leer vanKuyper mocht die synthese niet dienen. De antithese en het Pro-Rege-motief over ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
334 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 173

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 173

verduidehjken. Het was de vraag of Vollenhoven begreep waar hetbij hem aan ontbrak. Zoals Berkouwer later in gesprekken ervanuitging dat je de laatste theologische publikaties had gelezen, zoging Vollenhoven in zijn gesprekken ervan uit dat je zijn filosofischegedachte ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
346 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 174

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 174

vakwetenschap van het gevoel geworden en was niet langer defilosofie van het hogere in de mens. Vollenhoven moest dus met zijn publikaties erg voorzichtig zijn.Hij moest A. Janse afremmen, zo min mogelijk afwijken van zijnzwager en voorkomen dat hij inzake de ziel ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
367 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 175

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 175

In de rectorale oratie, die Vollenhoven op 20 oktober 1932uitsprak over De Noodzakelijkheid eener Christelijke Logica vindenwe een paar van die summiere uitspraken. Zoals: 'De God der Schriften is de hypostasis (vaste grond), dieaan het geschapene Zijn wetten st ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
373 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 176

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 176

^ ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
0 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 177

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 177

10. Barth en SchilderProfeten zijn vaak, volgens velen, ruziemakers, want altijd brengenze onrust, rehgieuze onrust. Profeten vinden vaak ook gehoor, wantaltijd zijn er jongeren die door hen geïnspireerd worden, terwijl ookenkele ouderen hen volgen. De gezap ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
327 woorden
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 178

De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 178

gewezen, maar pas door het boek Karl Barth van prof. Th. L.Haitjema werd hij bekend. En in dat jaar 1926, waarin Kolfhaussprak en de Synode van Assen werd gehouden, kwam Barth zelfnaar Nederland. In De Reformatie schreef Hepp zijn commentaar:'Karl Barth vereerde ons la ...

Publicaties VU-geschiedenis
J. Stellingwerff
349 woorden
van 162