De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 17
Het derde deel van die symphonie, getiteld: 'de strijd om degeestelijke leiding', is het centrale deel, de climax met dramatischeaccoorden. Daarop volgt dan nog een korte finale: 'een nieuwegeest breekt baan'. De ouverture, 'introductie', brengt reeds veleinstrumenten ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 170
van wet en ordening van de modaliteiten door den mensch. De grondgedachte van het systeem is van religieuzen aard.Kuypers werkte de karakteristiek van de historische wetskringbreder uit in relatie tot de psychologische, analytische, linguïstischeen sociale ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 171
ook absoluut en loopt uit op de dictatuur. Deze integratie tot'wirklich staatUche Allgewalt' laat geen ruimte voor grondrechten. Indeze staatsopvatting spelen allerlei mythologische motieven uit deirrationele levensfilosofie mee. Deze integratie van de volkswilbetekent ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 172
de tijdsopvatting van Heidegger en de nationaal-socialistischestaatsopvatting greep Dooyeweerd dus terug op Kuyper. Het wastoen echt geen tijd voor synthese, en ook de gemene-gratie-leer vanKuyper mocht die synthese niet dienen. De antithese en het Pro-Rege-motief over ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 173
verduidehjken. Het was de vraag of Vollenhoven begreep waar hetbij hem aan ontbrak. Zoals Berkouwer later in gesprekken ervanuitging dat je de laatste theologische publikaties had gelezen, zoging Vollenhoven in zijn gesprekken ervan uit dat je zijn filosofischegedachte ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 174
vakwetenschap van het gevoel geworden en was niet langer defilosofie van het hogere in de mens. Vollenhoven moest dus met zijn publikaties erg voorzichtig zijn.Hij moest A. Janse afremmen, zo min mogelijk afwijken van zijnzwager en voorkomen dat hij inzake de ziel ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 175
In de rectorale oratie, die Vollenhoven op 20 oktober 1932uitsprak over De Noodzakelijkheid eener Christelijke Logica vindenwe een paar van die summiere uitspraken. Zoals: 'De God der Schriften is de hypostasis (vaste grond), dieaan het geschapene Zijn wetten st ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 177
10. Barth en SchilderProfeten zijn vaak, volgens velen, ruziemakers, want altijd brengenze onrust, rehgieuze onrust. Profeten vinden vaak ook gehoor, wantaltijd zijn er jongeren die door hen geïnspireerd worden, terwijl ookenkele ouderen hen volgen. De gezap ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 178
gewezen, maar pas door het boek Karl Barth van prof. Th. L.Haitjema werd hij bekend. En in dat jaar 1926, waarin Kolfhaussprak en de Synode van Assen werd gehouden, kwam Barth zelfnaar Nederland. In De Reformatie schreef Hepp zijn commentaar:'Karl Barth vereerde ons la ...