De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 197
Het onderwerp van A. Kuypers was het onbewuste in de nieuwerepsychologie. Maar hij kon zich niet vinden in de opvattingen vanVoUenhoven over de ziel, of misschien juister: hij kon er niet meewerken. Hij vertelde later daarover: Vroeg men aan Prof. V. voordien: ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 198
Antoon Kuypers kon met deze conceptie-in-wording zijn onderwerp,het onbewuste, niet uitdiepen. Hij zou de ontwikkeling vanVollenhoven en Dooyeweerd kritisch volgen. Het onderwerp vanzijn dissertatie werd aangevuld met het woord pedagogie, het vakvan Waterink. Tot hem h ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 199
Breder werkte Vollenhoven zijn standpunt uit in het boek HetCalvinisme en de Reformatie van de Wijsbegeerte, ontstaan uit eenrede voor de Gereformeerde Predikanten Vereeniging in 1930 enartikelen in Antirevolutionaire Staatkunde uit 1931 en 1932. Hijbehandelde daarin d ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 20
vroeg naar de Grenzen der naturwissenschaftlichen Begrijfsbildung (1896) en W. Dilthey begon met zijn Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften (1910). Tussen twee vormen van monisme in meldt zich hier het duahsme van natuur en cultuur bij Rick ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 200
was doop. Daar sprak Waterink volgens Vollenhoven 'individualis-tisch en piëtistisch' over. Toen ook de preek 'subjectivistisch' begon,stond de rector van de VU op, verliet de kerk, üep vertoornd naarhuis en schreef een brief aan Janse: Waarde Vriend, ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 201
gaven. Mee op grond van dit artikel had Janse het beeld van eenzeekwal zonder ruggegraat gebruikt. Het jaar 1933 was een bewogen jaar, waarin Schilder promo-veerde en hoogleraar werd, en waarin Hitler in Duitsland aan demacht kwam en in Amerika Roosevelt voor de eer ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 202
Ziezoo, daar kan de Gereformeerde dogmatiek het mee doen\ Daar kan Dr H.H. Kuyper het mee doen, die er onlangs nog over schreef in de 'Heraut'. Oneerbiedig! Heidensch! Daar gaat de dogmatiek van Bavinck op dit punt: Heidensche phil ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 203
Vollenhoven en Dooyeweerd hadden, zoals ik eerder betoogde, zichtegen het substantiebegrip gekeerd. God aUeen komt de eer toesubstantie of hypostasis te zijn. Het schepsel bestaat niet op zichzelfen kent niet iets hogers in zichzelf waarop men kan vertrouwen.Waterink m ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 204
Waterink had dus de kritiek op zijn persoon afgeleid door kritiekop Vollenhoven te leveren. Tegelijk ontstond verwijdering tussenhem en zijn oude studiegenoot Schilder door zijn meedoen met hetCalvinistencongres. Juist dan zoekt Schilder contact met Vollen-hoven en Doo ...