De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 250
het menschelijk bestaan in het lichaam, dat geheel der functies, laatopgaan. Op dezelfde bladzijde spreekt hij uitdrukkelijk nevens het"lichaam" van "het hart of de ziel" en gewaagt er ook van dat dit "hart"of "deze ziel" weder "met het lichaam hereenigd" wordt. Maar de vraag ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 251
"de menschelijke natuur" door de uitdrukking "hem, die, ontvangen uit den Heiligen Geest en geboren uit de maagd Maria, de tweede Adam is", ziet de faculteit als eene afbuiging van de lijn, die sedert het concilie van Chalcedon (451) door de overgroote meerderhei ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 252
beschuldiging, die uit de kerken zelf opkwam. Naar aanleiding vanhet verschijnen van de brochures van Hepp vroeg hij aan de synodeom ontheffing van zijn Udmaatschap. De synode, die op 5 en 6 april1938 voor een korte, besloten zitting nogmaals bijeenkwam om dr.J.H. Bavi ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 253
Op de achtste vergadering, op 11 maart 1939 gehouden, steldeHepp dat VoUenhoven nu geen overleg meer met Schilder mochtvoeren over de commissie-vergaderingen. VoUenhoven bleef echterSchilder als lid in voUe rechten erkennen. Na een vinnige strijd ineen vergadering waar ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 254
De vraag wat er voor de ziel in deze conceptie 'overblijft', wanneer deze term niet de analytische, ethische en pistische functie aanduidt, bewijst duidelijk, dat de faculteit zich onder 'ziel' slechts theoretische abstracties denken blijft. Immers voor w ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 255
Maar Curatoren waren daartoe niet bereid. Op 21 april 1939 moestVollenhoven zijn brief mondeling toehchten. Vier vragen werdenhem nu gesteld, over de dichotomie, over Godsbesef en zelfbewust-zijn, over dood en onsterfelijkheid en over de term 'anhypostatos'.Van hem wer ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 256
kwam hij ook tegemoet aan de wens van de Theologische Faculteitom meer aandacht aan de geschiedenis te geven. De geschiedenisvan de wijsbegeerte had zijn voorkeur en werd steeds meer zijneigenhjke levenswerk. Volgens het verslag in De Heraut zei Nauta bij de besprek ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 257
Waterink aan de orde stellen. Want, schreef Vollenhoven, 'met detheol. krijgen we nog spul. Met Cur. vermoedelijk niet meer.' De verklaring van Vollenhoven verpakte hij op voorname wijzein een zeer grondig artikel in Philosophia Reformata met de titel'Anhypostatos?' ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 258
ir , (Be ^taubaarb ^;"^ )K II COLI.IN / E \ I M K, I \ \ RPortret van prof. dr. K. Schilder met in zijn hand het boek Explicationes Cateche-ticas van Z. Ursinus (Bremen 1623), ...
De Vrije Universiteit na Kuyper - pagina 259
15. De transcendentale kritiek van DooyeweerdOp basis van de samen met VoUenhoven ontwikkelde leer derwetskringen ontwierp Dooyeweerd van 1928 af zijn eigen filosofiemet termen en probleemstellingen, die VoUenhoven niet overnam,maar ook niet bestreed. Dooyeweerd en VoU ...