Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 12
tekende zich de tendens af om de doelstelling van de VU te verruimen. Menmeende dat die doelstelling niet alleen van toepassing mocht zijn voor gerefor-meerden. In 1971 kwam er zo'n verruimde, "algemeen" christelijke doelstelling: "De Universiteit stelt zich ten doel, ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 13
heftig bediscussieerd wordt. Voorts horen we nogal eens "privé" de mening dathet bestaan van de doelstelling alleen maar een loze dekmantel is voor eenuniversiteit die feitelijk niets bijzonders meer heeft. Wij als samenstellershebben op dit punt verschillende visies. Maar we ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 14
zingeving en levensbeschouwing? Is dat een onvermijdelijke ontwikkeling? Om de schrijvers te prikkelen over deze vraag na te denken, hebben we hen de meer sprekende vraag voor gelegd: "Moet 'het bijzondere' van de VU afgeschaft worden?". Vanaf het begin hebben we rekenin ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 15
accent leggen op de vraag wat de consequenties zijn van het behoud van "hetbijzondere". Deze rubriek bevat overigens geen voorstel tot afschaffen. Debundel wordt passend afgesloten met een bijdrage waarin verzekerd wordt datde VU wel degelijk bijzonder is. En dat is ze!. ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 16
Moet de VU bijzonder blijven?Een kleine bloemlezing van antwoorden.H. HeringaAntwoord 1: Natuurlyk!"Wat moeten we anders?"Niet-bijzonder worden: algemeen of neutraal, een academische AVRO ofANWB?Alle universiteiten vallen over elkaa ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 17
de Universiteitsraad of de Vereniging? Klaarblijkelijk niet, althans niet alleen.Als de VU inderdaad bijzonder was of is, dan ligt die bijzonderheid voor eendeel verankerd in de medewerkers van de VU, als gevolg van zelfselectie, vaneen veelal gemeenschappelijk fundamenteel w ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 18
door wat we doen en hoe we dat doen.Dat sluit natuurlijk niet uit dat we een gezamenlijke ideële achtergrond hebbenals inspiratiebron. De vraag is of we moeten proberen die - als hij bestaat - inwoorden te beschrijven. Ik denk dat we dat alleen moeten als we het onszelf ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 19
Maar we komen, al dan niet met dispensatie van het onderschrijven van dedoelstelling van de VU, allemaal uit een christelijke traditie. Die traditie leverttoch de motivatie van waaruit de VU gekozen heeft voor het bedrijven vanontwikkelingssamenwerking. De VU levert bijvoorbe ...
Vrij van kerk, staat en... verleden - pagina 20
Valt er nog "iets bijzonders" af te schaffen aan de VU?A.P. BosHet Bezinningscentrum van de Vrije Universiteit legt de indringende vraagvoor: 'Moet "het bijzondere" van de VU afgeschaft worden?' Mijn reactiedaarop luidt: Valt er nog "iets bijzonders" af te scha ...