![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 231](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-1/2005/01/01/231-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 231
DE G E R E F O R M E E R D E230WERELDGrondslag in 1911. 4 1 Het jaarverslag van de Vereniging verwelkomde regelmatig studenten uit Zuid-Afrika en Noord-Amerika, een heuglijk verschijnsel 'voor den Nederlandschen stam, de Gereformeerde wetenschap en de Universiteit zelve'. 42 ...
![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 235](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-1/2005/01/01/235-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 235
DE G E R E F O R M E E R D EWERELDsiteit van Pretoria. 62 Pelzer had voor zijn aankomst in Nederland een mA-thesis op sociaal-historisch terrein geschreven en als men mag uitgaan van zijn bewaarde collegedictaten was het vooral de historicus aan de stedelijke universiteit H. Brugman ...
![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 366](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-1/2005/01/01/366-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 366
DE V U ALSVOORBEELDdaar hoogleraren werkzaam waren die geen of hooguit twee of drie studenten hadden! 244 Men besefte in Zuid-Afrika, dat de kwaliteit van het Zuid-Afrikaanse academisch onderwijs versterking vergde en dus werden docenten en studenten gestimuleerd voor een overzeese ...
![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 109](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-2/2005/01/01/109-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 2]) - pagina 109
SAM E N S P R E K I N G E Nles was een goede aanleiding tot zelfanalyse. Waarom bemoeide de v u zich eigenlijk met Zuid-Afrika? Vanuit welke inspiratie? Welk doel had het College van Bestuur daarmee en welke wegen waren er om die te realiseren? Blijkens het vervolg leidde die analyse Brink ...
!['Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 192](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/hier-leert-de-natuur-ons-zelf-den-weg/2005/01/01/192-thumbnail.jpg)
'Hier leert de natuur ons zelf den weg' - pagina 192
van beginselen naar doelstellingding vroegen en op moest roepen tot ‘een waarlijk christelijk besef van verantwoordelijkheid’.46 Sizoo probeerde de ideeën van een jongere generatie genuanceerd te benaderen en tot een verzoening te komen – al was hij allerminst gecharmeerd van de protestact ...
![Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/kleine-luyden-in-ontwikkeling/2005/01/01/14-thumbnail.jpg)
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 14
kleine luyden en derde wereldde gedachte van wereldwijde medemenselijkheid en van alternatief engagement. Wat hebben de ‘kleine luyden’ met de Derde Wereld te maken? Eind 1982 besteedt het dagblad Trouw uitvoerig aandacht aan ontwikkelingsprojecten van de vu in Botswana, Lesotho en Swazila ...
![Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/kleine-luyden-in-ontwikkeling/2005/01/01/38-thumbnail.jpg)
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 38
de verre naasteFinanciering van de studie van enige buitenlandse studenten aan de vu; iedere vu-student vragen één procent van zijn inkomen af te staan ten bate van de ontwikkelingsgebieden; en tenslotte een werkkamp, te houden in bijv. Noord-Griekenland, Sicilië of Marokko. Verder overleg ...
![Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 317](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/kleine-luyden-in-ontwikkeling/2005/01/01/317-thumbnail.jpg)
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 317
noten316werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.’; en over Zondag 33. 91 van de Heidelbergse Catechismus: ’Vraag: Maar wat zijn goede werken? Antwoord: Alleen die uit waar geloof (a), naar de Wet Gods (b), alleen Hem ter ere geschieden (c), en ...
![De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 61](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/de-vrije-universiteit-en-zuid-afrika-1880-2005-deel-1/2005/01/01/61-thumbnail.jpg)
De Vrije Universiteit en Zuid-Afrika 1880-2005 ([Deel 1]) - pagina 61
BEKOELDEBROEDERSCHAPDu Toit en Kuyper vonden elkaar dus niet. Een formele breuk werd echter van beide kanten vermeden, want alle twee begrepen dat niemand dat zou begrijpen of aanvaarden. Maar binnen tien dagen werd hun relatie opnieuw onder druk gezet. In liberale kring was direct ...
![Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 38](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/voor-bepaalde-tijd-lustrumboekje-faculteit-der-letteren-2005/2005/01/01/38-thumbnail.jpg)
Voor bepaalde tijd. Lustrumboekje Faculteit der Letteren 2005 - pagina 38
Voor bepaalde tijd verdelen, zijn op één uitzondering na allemaal goed elders terecht gekomen, en onze studenten en promovendi hebben we tot het eind toe weten te begeleiden (de laa ...