Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 246
Marcel Dumaguit (gestreept T-shirt), student lerarenopleiding, in actie bij een demonstratie op een ‘science exhibition’. Inmiddels geeft hij les op een school in Cebu. Nestor Bonifacio (links in wit shirt), toen ook nog leraar in opleiding, geeft inmiddels les op het eiland Mindanao. Foto: Ed va ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 247
de werkers in het veldof vanuit een projectfonds. Wat in 1996 begon, is sindsdien steeds gelukt. Met uitgebreide promotie en het aanbieden van beurzen hebben we elk jaar dertig goede studenten binnen kunnen halen. Zodoende waren er aan het einde van het project al ruim 149 studenten afgest ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 248
leraren opleiden in de filippijnenuniversiteit als een steunvak wordt gegeven. Onze phd-kandidate, een kordaat staflid met veel leservaring, reviseerde de cursus. Zij probeerde het hoorcollege om te zetten in een meer gevarieerd onderwijstraject: na een korte introductie van nieuwe stof, ga ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 249
de werkers in het veldde man met het koffertje Wout OttevangerMr Mwale – Zambia, 1980 248‘”I am glad you have finally arrived Mr. Ottevanger. Please take the weekend to get organised, you can start on Monday, teaching physics to the examination class, class 5B. They have not h ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 250
de man met het koffertjeDit blijkt wel vaker te gebeuren. Contacten van projectstaf in het veld met ‘Amsterdam’ lopen daardoor nogal eens stroef. Maar in dit geval zijn de fricties vruchtbaar. En zo breiden de projectwerkzaamheden zich na twee jaren uit met een meer intensieve nascholing v ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 251
Activiteiten tijdens een nascholing in Namibië van leraren in de exacte vakken. Foto: Wout Ottevanger.Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 250 ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 252
De Katima Mulilo middelbare school in de Caprivistrip in Noordoost-Namibië, waar één van de leraren exacte vakken, Aaron Musonda, via het instant-project een doos met practicumapparatuur krijgt toegestuurd. Als de projectstaf na twee maanden de school bezoekt, is er geen spoor van de doos te beke ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 253
de werkers in het veldOverdenkingen vanuit een flexplek bij cis252Nog vaak denk ik terug aan het voorval met de headmaster van Kalomo Secondary School. De Swazi-leraren, vaak nauwelijks en slecht opgeleid voor het werk wat ze moeten doen, moeten zich minstens zo slecht gevoeld ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 254
het riskspel met projectenhet riskspel met projecten Ben ZuidbergIndonesië Na de zeven jaren in Tanzania keerde ik naar Nederland terug. Daar kreeg ik in 1986 de kans om voor de vu te gaan werken in Yogyakarta, in het natuurkundeproject dat al in 1972 was opgestart. Mijn taak was he ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 255
de werkers in het veld254maken, via de affaire Pronk. Jan Pronk was minister voor Ontwikkelingssamenwerking in het kabinet Lubbers-Kok. Binnen zijn partij, de pvda, was de hulprelatie met Indonesië een heikel punt. Het voorzitterschap van de internationale donorconferentie iggi gaf d ...