Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 266
de plaats van ‘basic science’se voor dat werk valt nog te verwachten van de vakdidactici. Het ‘basic science’-pakket valt aanvankelijk geheel onder het patronaat van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, waarin met name de subfaculteiten Natuurkunde (Botswana, Indonesië), Scheikund ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 267
de thuisbasis en de teruggekeerden2661980 een gedeelte wijdt aan ontwikkelingshulp. Hij betoogt daarin dat ‘de voorwaarden om de natuurwetenschappen in de ontwikkelingslanden tot ontplooiing te brengen slechts in een lang en geduldig begeleid proces tot stand kunnen worden gebracht’ ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 268
de expertise van dos groeitpakket voor haar rekening; zij is daarvoor beter toegerust dan de faculteit. dos verzorgt eveneens het personeelsbeheer, regelt de indiensttreding en behartigt de logistiek van de uitzending. Weliswaar probeert de faculteit op haar beurt de inhoudelijke basis van ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 269
de thuisbasis en de teruggekeerden268menhang met het snel toenemende aantal projecten. De groei treedt ook op door de ontwikkeling van bureau buitenland in de richting van een zelfstandige dienst ontwikkelingssamenwerking, die niet alleen projecten begeleidt, maar ook adviesopdracht ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 270
symbiosekomt van het ‘International Fund for Agricultural Development’ (zie de bijdrage van Reij in hoofdstuk [11]), neemt de werkgroep een grote vlucht. Twee jaar later komt er ook een werkgroep ‘Basic science education’, met twee kernstafleden. Het jaarverslag over 1986 meldt dat deze wer ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 271
de thuisbasis en de teruggekeerden270Twaalf jaar geleden begonnen we met een combinatie van vakwetenschappelijke inzet uit faculteiten en organisatorische inzet van bureau buitenland. Bij de ontwikkeling van die combinatie van deskundigheden is de waterscheiding tussen universitaire ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 272
symbiosetijd scheikundedocent aan de Universiteit van Botswana en enige tijd decaan van de exacte faculteit aldaar. In Botswana had Macfarlane vanaf 1977 de inzet kunnen observeren van vu-stafleden in de ‘preentry science’-cursus, en hij was erg onder de indruk geraakt van hun aanpak en toe ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 273
de thuisbasis en de teruggekeerdenpractica, naar het onderwerp bijscholing van leraren. Om expertise op het laatste gebied te ontwikkelen, worden vanaf het eind van de jaren tachtig de contacten met de afdeling Toegepaste Onderwijskunde van de Universiteit Twente geïntensiveerd.272 ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 274
conflict met de veldstaften maakte Van Nispen diepe indruk door zijn massieve gestalte, zijn hoffelijkheid, en zijn grote enthousiasme. Je hoorde steeds weer nieuwe verhalen over hem. Dat hij in zijn studententijd de elfstedentocht had gereden, maar ook dat hij in 1944 in de dodencel in Sch ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 275
November 1995: de Dienst Ontwikkelingssamenwerking viert de vijfenzeventigste verjaardag van mr. Chris van Nispen in de Tuinzaal van de Faculteit Natuurkunde en Sterrenkunde.Kleine luyden in ontwikkeling; Perfect Service; pag 274 ...