Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 199
schuivende panelenUniversiteit en Hogescholen198Aandeel in mho-fondsen, eind 1995 (in procenten)Technische Universiteit Delft Vrije Universiteit Wageningen Universiteit Universiteit Utrecht Universiteit van Amsterdam Rijksuniversiteit Groningen Universiteit Maastricht ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 200
aandeel in nuffic-toewijzingenDelft, maar vanwege de kapitaalsintensiviteit van de Delft-projecten heeft die universiteit een hoger aandeel in de fondsen .17 In een interview met drs. A. Boeren, ’senior policy adviser’ van de Nuffic bevestigt deze dat de vu vanaf de start van het universita ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 201
schuivende panelen200ze zich op de ‘pre-entry science’-cursussen concentreerde en ook onderwijskundig vormgaf (zie hoofdstuk [8]). Dat getuigde van visie. De vu had ook geen knipperlichtensyndroom, zoals je wel zag bij andere universiteiten, waar het plotseling aannemen van een moti ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 202
[10] Projecten in alle windstrekenAan het eind van de jaren zestig heeft de vu een samenwerkingsrelatie met twee christelijke universiteiten, één in Congo (zie hoofdstuk [6]), en één in Indonesië (zie hoofdstuk [7]). Deze landen blijven niet lang meer de enige projectlocaties. Hoofdstuk [8 ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 203
projecten in alle windstreken202Pakistaanse overheidscommissie, om de vu te verzoeken samen met de universiteit van Karachi een uitgebreider onderzoek te doen naar mogelijkheden voor slumverbetering in deze stad, en eventueel in andere steden van Pakistan. Het project, dat uit dit v ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 204
facultaire initiatievenIndonesië. Daar is H. R. Woltjer hoogleraar in de natuurkunde, tot zijn vertrek naar de vu in 1948. Vanaf 1955 is dr. Ong Ping Hok, een aan de vu opgeleide kernfysicus, in Bandung hoogleraar natuurkunde. Zo hebben Baiquni en Muslim geweten dat zij voor kernfysica bij ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 205
projecten in alle windstreken204te doen, want dat kan alleen maar bevestigen wat je al denkt. “Je kunt niet zeggen dat Indonesiërs geen talent hebben voor natuurkunde. Maar wel, dat de dominante Javaanse cultuur het doen van experimenten niet als een hogere activiteit ziet en dat oo ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 206
facultaire initiatievenHet laatste voorbeeld is het project aan de afdeling kindergeneeskunde in het Kilimanjaro Christian Medical Centre in Tanzania. Vanaf 1972 is hier een kinderarts van de vu voor een aantal jaren werkzaam voor het begeleiden van co-assistenten van Oost-Afrikaanse medis ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 207
projecten in alle windstreken206dth en de zending (zie hoofdstukken [6] en [7]). Andere voorbeelden zijn de contacten met enige christelijke studiecentra zoals: een theologische hogeschool te Beiroet in Libanon, en een centrum voor studie van religie en samenleving te Bangalore in I ...
Kleine luyden in ontwikkeling - pagina 208
naar een univerfsitair beleidEen van de punten is of de universiteit, gezien haar wetenschappelijk karakter, een specifieke rol heeft bij internationale samenwerking. Een ander punt is de mate van symmetrie in de samenwerkingsrelatie. Moet de vu samenwerken met een universitaire partner met ...