Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 67
ontstaan van het pi in amsterdamdiagnostiek en behandeling66Diagnostiek en behandeling van kinderen stonden centraal in het Paedologisch Instituut. Daarin was het enig in zijn soort. Er bestonden al wel instellingen die te boek stonden als observatiehuis, maar die hadden geen ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 76
ontstaan van het pi in amsterdamdien verschilde het doel van de behandeling per kind.55 Toen het aantal leerlingen in januari 1937 tot 48 was gestegen, ging men omzien naar een derde leerkracht. Het werd mej. J. A. H. van der Veen, die al in het lager onderwijs had gewerkt en de laatste ja ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 18
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’voorlopers van de pedologie Als we het begrip pedologie reserveren voor systematisch observeren en beschrijven van het kind, rekening houdend met het unieke van ieder kind persoonlijk, dan is het een misvatting haar geschiedenis te laten beginnen met ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 135
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut134uitstapjes naar bijvoorbeeld het Rijksmuseum, het Bijbels Museum en de dierentuin Artis. In 1958 ging men zelfs naar de toen spraakmakende film over Maarten Luther; voor diverse kinderen was dat het eerste bioscoopbezoek. De ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 212
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrievan Groningen. Deze signaleerde in dat jaar dat jongeren tussen de wal en het schip vielen. Zij hoorden niet thuis in voorzieningen voor kinderen noch in die voor volwassenen. De moeilijkste gevallen en zij die met justitie in aanraking ware ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 69
ontstaan van het pi in amsterdam68king van de hersenen) of meningitis (hersenvliesontsteking) nogal eens de oorzaak van zwakzinnigheid te zijn. Daarnaast onderzocht de arts het kind zelf. Is er sprake van ondervoeding? Zijn er stoornissen in de groei of lichamelijke afwijkingen? Fun ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 151
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituut150een vaste aanstelling kreeg. Zij heeft de verhuizing in 1989, maar ook veranderingen in de wijze van werken meegemaakt. Toen zij begon waren er twee typen leefgroepen, basis‑ en socialiseringsgroepen (zie hoofdstuk 5). In 199 ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71
ontstaan van het pi in amsterdam70tietekort, waarvan het tekort niet zo groot was dat ze als debiel konden worden beschouwd. Zij vormden in de vooroorlogse periode een belangrijk deel van de ‘vrije’ of particuliere pupillen. Zij waren traag waardoor ze in het lager onderwijs faalden ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 159
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutste paar maanden voordat ik het pi verliet, toen ik het laatste rekenboekje uit had, nog ergens een wiskundeboek voor mavo hadden liggen, waaruit ik mocht werken. Eigenlijk was dat beneden mijn niveau. Wel kreeg ik de vrijheid om zelf ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 186
[8] Centrum voor Pedagogisch-Didactische Onderzoekingen: Herinnering aan een Fremdkörper Dirk J. BakkerIn november zou ik aan de Vrije Universiteit afstuderen als kinderpsycholoog, per oktober ging mijn benoeming in. Dat was in 1962. Ik werd benoemd aan het Centrum voor Pedagogisch-Didacti ...