Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 171
een kwestie van afwegen170dagogen en psychologen. De vu en andere universiteiten maakten na 1965 een explosieve groei door en dat was ook merkbaar in het groeiend aantal studenten dat voor psychologie of pedagogiek koos. 3 Voor hun stage en scriptie konden ze terecht op het pi. Somm ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenverspreiding. Zouden ze komen, de studenten van hier en elders? Ze kwamen, zo’n tien tot vijftien per jaar, uit alle delen van de wereld. Op de cursusdagen, donderdag en vrijdag, werden veel talen gesproken in het pi, maar onder elkaar was ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 241
geraadpleegde archieven en literatuur240In J. Hendrickx, D. Raes, M. Zomer (red.). Met menselijke maat. Verkenningen in de forensische jeugdpsychiatrie (197-210). Nijmegen: Pompekliniek. Hendrikx, J., Raes, D. Zomer, M. (red.) (1994). Met menselijke maat. Verkenningen in de forens ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 89
het paedologisch instituut op eigen benende pupillen88Ernstig zwakzinnige kinderen werden na 1941 geweerd; licht zwakzinnige kinderen kwamen alleen nog voor opname in aanmerking als er bijkomende problematiek was. De folder uit 1941 somde de volgende ‘kindergebreken’ op: ‘Psy ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 178
een kwestie van afwegenkwam was echter wel duidelijk dat het College van Bestuur zich toch zorgen maakte over het geringe aantal promovendi dat vanuit het pi kwam. Voor 1981 had eigenlijk alleen Piet A. de Ruyter een promotieonderzoek verricht naar de hulpverlening in de residentiële afdel ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 239
geraadpleegde archieven en literatuur238twentieth-century pioneers (101-117). New York: Psychology Press. Bakker, D. J. (2006). Treatment of developmental dyslexia: A review. Pediatric Rehabilitation, 9, 3-13. Bakker, N. (1991). De professor weet raad: Waterink als opvoedingsvoorlic ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 174
een kwestie van afwegensociale pedagogiek belangrijk waren. Beide onderzoeksterreinen kregen implicaties voor de behandeling in het instituut en de bijbehorende scholen. In toenemende mate gingen echter afdelingen binnen de Faculteit Psychologie en Pedagogiek van de vu delen van het onderz ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 49
ontstaan van het pi in amsterdam48ten. Waterink kwam dan ook als geroepen. Hij vond er een gespreid bed, want hij kon het aanwezige instrumentarium gebruiken en bovendien samenwerken met de instrumentmaker en assistenten die in het laboratorium waren achtergebleven. Een van hen, dr. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 173
een kwestie van afwegen1721986, die in Utrecht was gepromoveerd op gestoorde leesprocessen bij kinderen. Hij kreeg tot taak een polikliniek op te richten voor de behandeling van dyslectische kinderen. Tevens kreeg hij de opdracht klinisch dyslexieonderzoek te verrichten in de reside ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 222
pi-research bv en de basculetussen wetenschap en praktijk bieden wij wetenschappelijk verantwoorde behandeling, ondersteuning en onderwijs en spelen wij flexibel in op nieuwe ontwikkelingen door middel van snelle programmaontwikkeling en methodiekimplementatie.’ 3 Om die zorg te kunnen bie ...