Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 24
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’omringd met zorgen; van dit ‘ongelukkige schaap’ probeerde de meester nog een ‘goeien’ te maken.19 Schoolmeester Van der Kraan koesterde vooroordelen tegen de nog jonge wetenschap van het kind, terwijl pedoloog Schuyten een karikatuur van het Nederlan ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 31
testen, meten en wegentelijk en technisch inzicht, oorzaak-gevolg denken, concentratie, aandacht, belangstelling, interesse, stress, aanleg en efficiëntie.testgebruik op het pi anno 193530De voorlichtingsfilm Amsterdam, zetel van de Vrije Universiteit uit 1935 toont di ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 200
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenDyslexieonderzoek was de hoofdmoot van het Centrum. Maar we deden meer en ook dat was spannend. We werkten samen met de doctoren Binnie en Kasteleijn-Nolst Trenité van het centrum voor epilepsiebestrijding Meer en Bosch in Heemstede. Zij v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 211
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatriegedragsmodificatie210Het Ambulatorium ontwikkelde zich na 1973 tot een expertisecentrum op het gebied van gedragsmodificatie bij ernstig gedragsgestoorde jongeren tot 21 jaar. De ‘lichtere gevallen’ kwamen niet meer voor behand ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 180
een kwestie van afwegenop vernieuwing en verbetering, hulpverleners te motiveren om op hun eigen wijze en creatief te werken aan verdere professionalisering. Daartoe diende er systematische aandacht te zijn voor evaluatie vanuit de vraag of de hulpverlening effectief en doelmatig was. Gebe ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 221
pi-research bv en de bascule220het stichtingsbestuur vonden ingrijpende veranderingen plaats in de organisatie van het pi. Amsterdam kende namelijk nog een instelling die vergelijkbare hulp bood en onderzoek verrichtte, namelijk De Argonaut, die banden onderhield met het Amsterdams ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 17
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’16pakte de aanzet die Chrisman gaf op. Hij was een van de eerste onderzoekers in het Nederlandse taalgebied die zich met pedologie bezighield. Zo richtte hij in het begin van de twintigste eeuw het Paedologisch Gezelschap op, dat jaarlijks in M ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 26
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’tearts Van Wayenburg onder de titel ‘Paedologische schetsen’ een reeks artikelen over de nog jonge wetenschap. Hij bracht de lezers in detail op de hoogte van onder andere het proefschrift van Chrisman en het werk van psychologen als G. Stanley Hall e ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 242
geraadpleegde archieven en literatuur logisch Instituut. Jaarverslag (1961-1963) (26-35). Amsterdam: Paedologisch Instituut. Reitsma, P. (1983). Phonemic and graphemic codes in learning to read. Utrecht: Elinkwijk Resing, W. Drenth, P. (2001). Intelligentie. Weten en meten. Amsterdam: Nieuwezijd ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 112
het paedologisch instituut op eigen benentussen de vijf sectoren die bij de kinderen waren betrokken. Daarbij ging het om de medische sector, het pedagogisch werk in de groep en het pedagogisch-didactisch werk op school. Een vierde vormden de psychologische werkzaamheden in het kader van d ...