Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 41
testen, meten en wegende zij dank een eervolle plaats inneemt.’ Waterink stond in 1946 ferm aan het roer van een gerenommeerd laboratorium – met in het zicht de jaren vijftig.het gulden boek 22 40Naast de foto’s, artikelen in de populaire pers en de film over de vu in de jare ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 218
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrietherapeuten verschillen. De een zal separeren na een incident, de ander juist de betrokkenen bij elkaar zetten om erover te praten. De eenheid in bejegening moet uit behandelplannen en ‑overleggen komen, zo benadrukten critici. Anderen waren ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 43
testen, meten en wegen42een verhaal vertellen. Op grond hiervan analyseerde de assistent de sociale, tussenmenselijke verhoudingen van het kind en zijn omgeving. Het gulden boek laat zien dat het pi en het ltp in de jaren vijftig instituten waren waar de universiteit en de praktijk ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 219
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrie218en van taakstraffen voor jongeren die lichte vergrijpen pleegden. Het kreeg ook uitwerking in de residentiële afdeling van het pi: het kind in staat stellen zijn eigen mogelijkheden op zodanige manier te activeren en te coördineren ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 240
geraadpleegde archieven en literatuur Dane, J. Willemse, T. (2002). Jan Klootsema (1867-1926) en zijn boekerij. Pedagogiek 22 (1), 82-86. Depaepe, M. (1993). Zum Wohl des Kindes? Pädologie, pädagogische Psychologie und experimentelle Pädagogik in Europa und den USA, 1890-1940. Weinheim/ Leuven: ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 28
[3] Testen, meten en wegen Jacques DaneIn augustus 1929 schreef Jan Waterink in het christelijke gezinsweekblad Op den uitkijk een artikel over het pas opgerichte Psychotechnisch Laboratorium aan het Amsterdamse Valeriusplein.1 Veertig jaar geleden, aldus Waterink, bestond het begrip psych ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 215
van ambulatorium tot forensische jeugdpsychiatrie214Het sociale competentiemodel is een van de weinige methoden waarvan de effecten empirisch getoetst zijn. Gezien de gunstige resultaten opende het Ambulatorium in samenwerking met het Centrum voor Hulpverlening aan Jongeren in 1980 ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 29
testen, meten en wegen28Welke tests werden in de eerste 25 jaar op het psychotechnisch laboratorium, het ltp en het pi gebruikt? De bronnen om deze vraag te beantwoorden zijn onder andere foto’s uit de beginperiode, een bijna 12 minuten durende voorlichtingsfilm van de vu uit 1935 w ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’mantische verlichtingsbeeld van Rousseau, kondigde Key aan dat in de nieuwe eeuw ieder kind recht had op een onbezorgde kindertijd, een liefdevolle, degelijke opvoeding en goed onderwijs. De nog jonge wetenschap pedologie zou aan dit welzijn van het k ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 199
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen198te helpen met hun problemen; kunnen jullie niet een therapeutisch programma ter behandeling van dyslexie maken?’, en weg was hij. Deze opmerking heeft verstrekkende gevolgen gehad, waarschijnlijk zonder dat hij dat besefte. Wat z ...