![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 106](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/106-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 106
het paedologisch instituut op eigen benende school in het instituut, die de naam De Pionier kreeg. Daarmee kwam een einde aan de dubbele schooltijden. 27 Ruim tien jaar later verhuisde de Professor Waterinkschool naar de Moreelsestraat. Voor de school waren aparte psychologen en logopedist ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 116](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/116-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 116
het paedologisch instituut op eigen benengezin kwam te liggen, gingen kinderen bij ontslag vaker naar huis terug, iets wat voor 1963 nog maar bij de helft van de kinderen het geval was. Maandelijks deden ouders en overige gezinsleden mee aan therapeutische gesprekken, waarbij soms ook het ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 117](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/117-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 117
het paedologisch instituut op eigen benen116voor dagbehandeling kwamen en onderwijs ontvingen op De Pionier. Deze semi-residentiële hulp was bestemd voor kinderen die te ernstig waren voor ambulante begeleiding en te ‘goed’ voor de residentiële. Bovendien wilde men als het enigszins ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 19](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/19-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 19
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’18schoolkinderen. Hij onderzocht welke fouten kinderen vóór en na de lessen maakten op het gebied van spreken, schrijven en andere verrichtingen en hoe deze varieerden met de tijdstippen van de dag.9 Dat de eerste wetenschappelijke publicaties ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/72-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 72
ontstaan van het pi in amsterdamkinderen en hun ‘gebreken’ De jaarverslagen maken melding van de volgende ‘kindergebreken’: debilitas mentis, imbeciliteit, idiotie, psychopathie, criminaliteit, moei lijk opvoedbaar, neuropathie, mongolen, epilepsie, juveniele paralyse, ‘hebefrenie’, ‘doo ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 83](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/83-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 83
het paedologisch instituut op eigen benen82ceel nummer 56 kwam nu geheel beschikbaar voor het instituut en de daarbij behorende school. In de jaren 1948-49 steeg het aantal pupillen van 60 tot 90. Onder hen waren ook kinderen met traumatische oorlogservaringen, doorgestuurd door de ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 205](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/205-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 205
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen204instituten in de Verenigde Staten en Canada, maar ook in Hongkong en Europa. De ontvangende instanties betaalden doorgaans de kosten. Medewerkers van het Centrum kwamen in redacties van tijdschriften terecht, kregen voorzittersch ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 12](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/12-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 12
inleidingrium naar het ernaast gelegen pand in 1948 een pot met hersenen op sterk water op straat in diggelen viel. Pedologie stond in de eerste decennia van de twintigste eeuw model voor een nieuwe manier van benaderen van het kind. Waterink kan gevoel voor timing en wetenschappelijke rea ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 14](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/14-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 14
inleidingren met leer‑ en gedragsproblemen die te wijten waren aan opvoeding, een neurotische aanleg of psychische trauma’s. Toen de gelegenheid zich voordeed, greep hij die aan om het pi in 1941 als zelfstandig instituut verder te laten gaan. Hoofdstuk 5 beschrijft de naoorlogse periode d ...
![Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 100](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/historische-reeks/een-buitengewone-plek-voor-bijzondere-kinderen/2006/01/01/100-thumbnail.jpg)
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 100
het paedologisch instituut op eigen benenmoest de herintrede van het kind in het gezin helpen bevorderen. Bovendien wilde men zo kunnen beoordelen of de behandeling het beoogde resultaat had opgeleverd. 20 Na tien jaar zette men toch vraagtekens bij dit vrij intensieve werk. Bovendien kwam ...