Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 117
het paedologisch instituut op eigen benen116voor dagbehandeling kwamen en onderwijs ontvingen op De Pionier. Deze semi-residentiële hulp was bestemd voor kinderen die te ernstig waren voor ambulante begeleiding en te ‘goed’ voor de residentiële. Bovendien wilde men als het enigszins ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 116
het paedologisch instituut op eigen benengezin kwam te liggen, gingen kinderen bij ontslag vaker naar huis terug, iets wat voor 1963 nog maar bij de helft van de kinderen het geval was. Maandelijks deden ouders en overige gezinsleden mee aan therapeutische gesprekken, waarbij soms ook het ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 115
het paedologisch instituut op eigen benen114dentiële behandeling benoemde het bestuur in 1969 de orthopedagoog P. A. de Ruyter als directeur. De Wit stootte daarmee een deel van zijn taak af om zich te concentreren op de algehele leiding. De Ruyter was de eerste onderzoeker die zijn ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 114
het paedologisch instituut op eigen benenwel aandacht voor, maar gezinstherapie kreeg een duidelijker accent in de methodische aanpak. 38 Een derde troef was dat hulpverlening aan deze instelling tegemoet kwam aan de behoeften die in de maatschappij leefden en de problemen die zich daar vo ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 113
het paedologisch instituut op eigen benen112Meerdere van hen waren door Waterink opgeleid. De Wit voor de pedologie, psychologie en speciale pedagogiek (1960) stond het dichtst bij de opdracht die Waterink had. H. R. Wijngaarden kreeg een ordinariaat voor de persoonlijkheids‑ en kar ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 112
het paedologisch instituut op eigen benentussen de vijf sectoren die bij de kinderen waren betrokken. Daarbij ging het om de medische sector, het pedagogisch werk in de groep en het pedagogisch-didactisch werk op school. Een vierde vormden de psychologische werkzaamheden in het kader van d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 111
het paedologisch instituut op eigen benen110voor opname in aanmerking kwamen, hadden een complexere problematiek dan voorheen. Het accent verschoof naar kinderen die in hun leefmilieu – school en gezin – zich conflictueus ontwikkelden en in een vicieuze cirkel waren beland. Daarbij ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 110
het paedologisch instituut op eigen benen‘de psychologen’, maar in de wij-vorm: ‘Toch blijkt het telkens weer moeilijk op verantwoorde wijze een gezin tot zijn recht te laten komen. Onze kennis omtrent de diverse leefmilieus – wil men: omtrent de sub-culturen in onze cultuur – reikt nog ni ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 109
Prof. dr. Jan Waterink (rechts) draagt de leiding over aan prof. dr. Jan de Wit (links).Een buitengewone plek; Perfect Service; pag 108 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 108
het paedologisch instituut op eigen benenhet gevoel er voor spek en bonen bij te zitten met alle nadelige gevolgen van dien. In de plaats waar hij woont, noch in de directe omgeving is een school te vinden waar hij het onderwijs kan krijgen dat hij nodig heeft. Aldus wordt Koos vooral op g ...