Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 199
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen198te helpen met hun problemen; kunnen jullie niet een therapeutisch programma ter behandeling van dyslexie maken?’, en weg was hij. Deze opmerking heeft verstrekkende gevolgen gehad, waarschijnlijk zonder dat hij dat besefte. Wat z ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 2
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderenEen buitengewone plek; Perfect Service; pag 2e proef ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 20
pedologie: ‘de wetenschap van het kind’mantische verlichtingsbeeld van Rousseau, kondigde Key aan dat in de nieuwe eeuw ieder kind recht had op een onbezorgde kindertijd, een liefdevolle, degelijke opvoeding en goed onderwijs. De nog jonge wetenschap pedologie zou aan dit welzijn van het k ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 200
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenDyslexieonderzoek was de hoofdmoot van het Centrum. Maar we deden meer en ook dat was spannend. We werkten samen met de doctoren Binnie en Kasteleijn-Nolst Trenité van het centrum voor epilepsiebestrijding Meer en Bosch in Heemstede. Zij v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 201
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen200teel onderzoeker was hij zeker niet. Maar hij waardeerde zulk onderzoek wel. Dat bleek wel toen hij mij voordroeg voor een deeltijdhoogleraarschap aan de vu, iets wat hem, naar mij veel later bleek, nog hoofdbrekens heeft gekost ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 202
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenvan Onderwijs en Wetenschappen was voorbij. De vu verdeelde het geld onder belanghebbenden, en dat waren er meer dan alleen die van het Centrum. Enige irritatie was het gevolg, in de hand gewerkt door andere Haagse maatregelen. In rond Hol ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 203
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen202door toekenning van extra personeel mogelijk werd. Daarvan is nooit iets terechtgekomen. De oorzaak moet gezocht worden in de complexe verhouding tussen het pi en het Centrum enerzijds en de faculteit anderzijds. Bovendien hadden ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 204
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenverspreiding. Zouden ze komen, de studenten van hier en elders? Ze kwamen, zo’n tien tot vijftien per jaar, uit alle delen van de wereld. Op de cursusdagen, donderdag en vrijdag, werden veel talen gesproken in het pi, maar onder elkaar was ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 205
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen204instituten in de Verenigde Staten en Canada, maar ook in Hongkong en Europa. De ontvangende instanties betaalden doorgaans de kosten. Medewerkers van het Centrum kwamen in redacties van tijdschriften terecht, kregen voorzittersch ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 206
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenInderdaad, het pi was een naam die velen in de wereld bekend in de oren klonk. Daarom is het vreemd dat nu het pi als zodanig niet meer bestaat, de neuropsychologische research er nagenoeg is verdwenen en de Graduate School al jaren inacti ...