Ambt en persoonlijkheid - pagina 13
Het zal echter goed zijn, ook tusschen P e r s o o n l i j k h e i d en k a r a k t e r niet al te scherpe scheidslijn te trekken. Het karakter is een accentueering van de persoonlijkheid. De geleidelijke rijping der persoonlijkheid zal een bepaald type naar voren brengen. Dit type vertegenwoordi ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 9
onderscheiden terrein het machtwoord is geworden. R u d o l f E u c k e n oordeelt met recht, dat het leveren eener geschiedenis van het Persoonlij kheidsbegrip in de 19^^ eeuw, voor een taak zou stellen, die rijke vrucht belooft. ') Zeker is, dat P e r s o o n l i j k h e i d meer zeggen wil dan ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 22
Het getuigenis van L u t h e r is te dien aanzien even ondubbelzinnig als dat van C a l v i j n ' ) . t^ Het Ambt moet i i die objectieve waarde, bij de eere van Christus, het Hoofd der gemeente, onaangetast blijven staan in zijn rijkdom en kracht, in zijn schoonheid en bekoring. Het Ambt waarbor ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 8
op den huidigen dag. Vandaar dat de strijd blijft bestaan tusschen de reformatorische theologie en de humanistische philosophie. En vooral wijl de laatste gedurig op het terrein van Kerk en Theologie zich indringt, om daar den toon aan te geven, blijft het eisch, om wacht te houden. Schier bij al ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 10
Z o o is het b.v. niet van voluntaristische eenzijdigheid vrij te pleiten, wanneer W u n d t zegt: „Die Persönlichkeit ist die Einheit von Fühlen, Denken und Wollen, in der wieder der Wille als der Trager aller übrigen Elemente erscheint. ') Dit is zeker, dat bij P e r s o o n 1 ij k h e i d het ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 21
drager is voor ons geen persoonlijkheid die door een bovennatuurlijke wijding boven de anderen uitgaat. Rome belijdt, dat door de ordinatie de persoonlijkheid boven haar natuurgrond wordt opgeheven '). Voor den gereformeerde staat dit anders. Voor hem is de ambtsdrager een broeder onder de broede ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 14
aldus omschrijft; „ P e r s ö n l i c h k e i t ist die vollkommenste Form der Existens". ") Het doel dier ideale ontplooiing, — en ook hierop willen we in de laatste plaats wijzen — ligt niet uitsluitend in de persoon zelf. Het sociale element sluit zich onmiddellijk aan het individueele aan. De ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 12
denkwijze, zijn gemoedsleven zich in een bepaalde richting bewegen. Zoowel in de stoffelijke als in de geestelijke wereld heerscht de wet der individuatie, waarin de veelvuldige wijsheid van den Schepper uitblinkt. Evenals het zonlicht, wanneer het valt op onderscheidene voorwerpen, in elk dier o ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 26
Het Ambt is van den Zoon, die met zijn Woord door het ambt tot ons spreekt. Ais objectieve waarde staat het voor ons. Het wordt verkregen door roeping. Karakteristiek is de uitdrukking, dat personen met het ambt worden bekleed. De ambtelijke Persoonlijkheid daarentegen is het scheppend werk van d ...
Ambt en persoonlijkheid - pagina 23
en dat, bij trouw aan het Woord, de poorten der hel haar niet zullen overweldigen. Het Ambt is op al deze gronden niet zwevend en onbelijnd, maar rust op hechte grondslagen. Het heeft zijn vaste normen. En naar deze normen heeft de ambtelijke persoonlijkheid van den dienaar van Christus zich te o ...