Bijzondere chemie?! - pagina 103
[4] Naar vaste vormen - Het scheikundeonderwijs van 1930-2005In de ontwikkelingen die het scheikundeonderwijs aan de Vrije Universiteit van 1930 tot 2005 heeft doorgemaakt zijn ruwweg vier periodes aan te geven. In de beginfase werd een programma opgesteld, dat in zes jaar zou kunnen worde ...
Bijzondere chemie?! - pagina 104
DEOPBOUWDe scheikundestudenten moesten zich in het gebouw van de Vrije Universiteit aan de Keizersgracht 162 laten inschrijven bij de toenmalige pedel L. W. van Sintemaartensdijk. Met het inschrijfbewijs gingen de studenten naar de rector magnificus die het eigenhandig tekende a rai ...
Bijzondere chemie?! - pagina 105
DEOPBOUWIn de beginjaren was er nogal wat kritiek op het college elektriciteitsleer, omdat het zo experimenteel was dat er vrijwel geen theorie aan te pas kwam. Een en ander wreekte zich behoorlijk bij het tentamen. Bij het college mechanica behandelde Sizoo mechanische, akoestische ...
Bijzondere chemie?! - pagina 106
Een van de practicumzalen in het laboratorium aan de De Lairessestraat (Foto archief HDC). ...
Bijzondere chemie?! - pagina 107
DEOPBOUWterdag. In het weekend verbleef hij bij zijn zuster in Zeist. Naast colleges volgen en tentamens doen, moesten de studenten uiteraard ook praktisch werk verrichten. Er werd meteen gestart met een practicum kwalitatieve analyse, gevolgd door de gravimetrie en andere kwantitat ...
Bijzondere chemie?! - pagina 108
DEOPBOUWtuurwetenschappen ingevoerd. Het doel hiervan was volgens de eerste studiegids (1956/1957): éénzijdige specialisering binnen de faculteit tegen te gaan, het karakter van de natuurwetenschap als activiteit van de menselijke geest naar voren te brengen en de verhouding van de ...
Bijzondere chemie?! - pagina 109
DEOPBOUWNaast het hoofdvak moesten nog twee bijvakken worden gekozen. Vaak viel de keuze op natuurkunde, wat na het kandidaatsexamen e niet zo verwonderlijk was. Hiervoor werden meestal hand- en spandiensten verricht bij radioactiviteitsmetingen. Het tweede bijvak hoefde niet per se ...
Bijzondere chemie?! - pagina 110
DEii2OPBOUWretisch heel eigen problemen op. Het onderwerp was een zeer gelukkige greep, omdat - hoewel Coops toen nog steeds de enige hoogleraar in de scheikunde was - er op deze wijze toch allerlei nieuwe aspecten in het onderwijs aan de orde kwamen. Het heeft ongeveer tien ...