Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

28 resultaten
Filteren
van 3
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 1

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 1

CB 032H Dr. R. SCHIPPERSDE GESCHIEDENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEK0J. H, KOK N.V. KAMPEN ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
12 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 2

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 2

...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
1 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 3

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 3

C3 DE GESCHIEDENIS VAN JEZUS EN DE APOCALYPTIEKREDE TER G E L E G E N H E I D VAN DE 8 4 e H E R D E N K I N G VAN DE S T I C H T I N G DER VRIJE U N I V E R S I T E I T TE A M S T E R D A M OP 20 OKTOBER 1964 U I T G E S P R O K E N D O O R DE R E C T O R M A G N I F I C U SDr. R. ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
106 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 4

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 4

...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
1 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 5

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 5

Ons onderwerp heeft van doen met de verhouding van christeUjk geloof en wetenschappelijk exegetisch weten. Toen K. Jaspers het verschil tussen geloven en weten wilde uiteenzetten verwees hij naar Bruno en Galilei: „Glauben ist unterschieden vom Wissen. Giordano Bruno glaubte und GaUlei wusste. Au ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
298 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 6

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 6

getast. Het verhaal over de verloochening van Petrus maakt dat zeker''. Gecompliceerder is de situatie bij het exegetisch weten. Wie zich indenkt wie Christus is voor het geloof, zal een spontane weerzin hebben om te spreken over Hem als voorwerp van wetenschap, van exegese, van historisch onderz ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
457 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 7

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 7

je geliefde lezen is? Nee, vriend, ik zit hier te ploeteren om met behulp van een woordenboek een vertaling voor elkaar te krijgen; soms barst ik bijna van ongeduld, het bloed stijgt me dan naar het hoofd, zodat ik dat woordenboek maar het liefst op de grond zou smijten — en dat noem jij lezen; j ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
435 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 8

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 8

De evangeliën hebben vele kenmerkende eigenaardigheden. Een daarvan is, dat zij het verhaal van Jezus vertellen als zich afspelend binnen de horizon van de heiüge geschiedenis zoals die in het Oude Testament profetisch wordt verteld. Het eerste boek van het Oude Testament heet Genesis; het eerste ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
422 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 9

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 9

te begimien bij de oorsprong van de belijdenis: Jezus is de Messias en vervolgens na te speuren of wat in de teksten der evangeliën staat aan uitspraken van Jezus, de bron dan wel het produkt is van deze belijdenis. Het onderzoek van de evangehën volgens de formgeschichtliche methode is volgens d ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
385 woorden
De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 10

De geschiedenis van Jezus en de apocalyptiek - pagina 10

betekent dat: om het geheel te kennen moet men het onderdeel kennen". Ridderbos vervolgt: „Bij ons exegetiseren van elk onderdeel van de Schrift resoneert mee onze opvatting van het geheel der Schrift. Daarmee hangt samen: elke exegeet, of hij het zich bewust is of niet, staat in een bepaalde tra ...

20 oktober 1964
Rectorale redes
R. Schippers
382 woorden
van 3