GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

34 resultaten
Filteren
van 4
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 34

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 34

...

Rectorale redes
J. Waterink
0 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 33

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 33

eieuOTHËEK VRIJE UNIVERSITEIT3 0000 00688 5366 ...

Rectorale redes
J. Waterink
4 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 32

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 32

...

Rectorale redes
J. Waterink
0 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 31

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 31

van God; daarmee is echter geen wezensuitspraak gedaan over het absolute, die het zou reduceren tot het persoonsmatige, maar is gezegd, dat het in deze betrekking intreedt als de absolute persoon, die wij God noemen. Men mag het persoon-zijn van God dus opvatten als Zijn daad, ja, de gelovige zou ...

Rectorale redes
J. Waterink
267 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 30

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 30

werkte) uitgave 1940; Zur Psychologie der Trinitatsidee, in: Eranos-Jahrb. ' 4 0 / ' 4 l ; Psychologie und Alchemie, 1944; Symbole der Wandlung, 1952; het woord vooraf in White, God and the unconscious, 1953. 41) Zie o.a. Jung, Das Unbewuste im normalen und kranken Seelenleben, 1926, pag. 103. Vg ...

Rectorale redes
J. Waterink
563 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 29

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 29

volkomen foute exegese van deze tekst aanwendt tot ondersteuning van zijn gnostische opvatting, mag zeker hier ook als voorbeeld genoemd worden, cf. H. Trüb, Heilung aus der Begegnung, 1951, pag. 23. Meer voorbeelden zouden zijn te geven van de al te grote gemakkelijkheid, waarmee sommigen zich o ...

Rectorale redes
J. Waterink
536 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 28

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 28

men in de latere jaren (Thorndike) tot mildere vormen te komen. Psychologie is bij deze richting echter steeds berekening en voorspelling van de uiterlijke wetmatigheden van het handelen. De materialistische psychologie van het behaviorisme is in brede kringen in Amerika de grondslag van een gehe ...

Rectorale redes
J. Waterink
622 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 27

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 27

NOTEN 1) Groningen 1909. 2) a.w. pag. 16. 3) a.w. pag. 18. *) a.w. pag. 13. 5) a.w. pag. 15. 6) a.w. pag. 21 v.v. 7) a.w. pag. 26. 8) Rede, uitgesproken op het achtste Nederlandse Philologen Congres te Utrecht op 26 April 1916. Kampen 1916. 9) Op 26 September 1909 schreef Bavinck een brief aan He ...

Rectorale redes
J. Waterink
548 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 26

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 26

licht. De in zichzelf altijd maar omwentelende mens, die zijn innerlijke verscheurdheid constateert en die innerlijke verscheurdheid projecteert op de wereld naar buiten, of in zijn eigen psychische conflict-situatie tracht te verstaan en te helen, is in wezen in deze verscheurde houding en in de ...

Rectorale redes
J. Waterink
407 woorden
De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 25

De mens als religieus wezen en de hedendaagse psychologie - pagina 25

politieke, godsdienstige, „klasse-" of groepsverschillen gebaseerde tegenstellingen in het bedrijfsleven. Maar wij bedoelen te zeggen, dat de verhoudingen in het bedrijf, de tussen-menselijke relaties, de vraagstukken van de overgave van de mens aan zijn arbeid, de noodzakelijkheid voor de mens o ...

Rectorale redes
J. Waterink
527 woorden
van 4