De verflauwing der grenzen - pagina 81
79 66) Cf. SCHULER, o. 1. p . 12. 6 l ) SCHULER, O. 1. p. 12.62; Origenes' overtuiging, dat de wereld eeuwig was, slaat niet op de aarde, gelijk ze nu is, maar bedoelde dat men zich God ook in de eeuwigheid terug niet zonder een wereld kon denken. Zie jff^i Aqyar I H , 5 , 3 . De kerkelijk ...
De verflauwing der grenzen - pagina 82
8o reeksen het principieel verschil ophef, en dus ook de psychische verschijnselen, 'tzij dan mechanisch of organisch, uit een gemeenschappelijk jcqmvov verklaar. 66) VoN HARTMANN, Phil,des ünbewusstes^ Leipz., 1889. III. 46.67) Gen. sketch of Pantheism.Lond. 1879. II. p. 263 ...
De verflauwing der grenzen - pagina 83
8i generations of countless species which have certainly existed. The parentform of any two or more species would not be in all its characters directly intermediate between its modified offspring, any more than the rockpigeon is directly intermediate in cropand tail between its descendants, the p ...
De verflauwing der grenzen - pagina 84
82 eii zwart. Maar al is het ons niet gegeven het juiste punt aan te geven, waar de grenslijn loopt, toch volgt hieruit geenszins dat de grens niet bestaat. Zoodra we slechts een aantal schreden links of rechts zijn gegaan van de streek, waar de grens liggen moet, weet ons bewustzijn onmiddellijk ...
De verflauwing der grenzen - pagina 85
83 83- lb. p. X en X I : »Oder deutlicher gesprochen: die Annahme eines Zweckes in der Welt, was fiir mich, der ich beschrankt genug bin mir den Zweck nicht ohne einen bewussten Willen denken zu können, gleich bedeutend ist mit der Annahme von Gott — also die Annahme eines von Gott gesetzten Zwec ...
De verflauwing der grenzen - pagina 86
84 87) Ibidem. II. p. 9 1 : sDamit ist jedoch die Beziehung des Sittlichen zu Gott in'keiner Weise negirt: wir werden ihr seiner Zeit gerecht werden. Aber Gott zum Zwecksubjeci des Sittlichen machen, ist ein Gedanke, der mit der Vorstellung, die wir mit einem höchsten Wesen verbinden, schlechterd ...
De verflauwing der grenzen - pagina 87
85 QÖ) Dr. MAYER, O. 1. p. 4 1 : Ein solcher Gott degradire sich zur Weltpotenz und lose sich durchaus in die Welt auf. 97)Zie HUMERI, IHas. IV. p. 147.r?]Xe&ó(i)0'a (pveu, ïaqoq cï" ^Jti-yiyvpcat. tÓQt^'.Reeds hieruit ziet men, dat deze woorden van Homerus zeer ten onrec ...
De verflauwing der grenzen - pagina 88
86 in zijn Beethoveii's B7-evier Leipz. 1870, p. 56: sWir erkennen also, das Christliche ist ihm eine Erscheinungsform des Ewigen wie alles Grosze der Menschheit vor und nach demselben, und keineswegs ist er gesinnt, in dem Wesen und den Lehren dieser Religion die ganze Fahigkeit des Menschen und ...
De verflauwing der grenzen - pagina 89
8/ Voorrede p. V schrijft: »Die Tonsetzer wollen ihren grossen ausseriMUsikalischen IdeenReichthum in die Musik hineintragen." Men behoeft slechts Wagners uiteenzetting van beginselen en zijn program van de Kunst der Zukunft te lezen, om zich te overtuigen, dat ik niet te sterk sprak. Cf. WAGNER, ...
De verflauwing der grenzen - pagina 90
88 n o ) Zoolang men het woord religie bezigt, laat het zich tot op zekere hoogte nog hooren, dat men ook van de religie der Chineezen, Babyloniërs enz. spreekt; maar het gaat niet aan, het Nederlandsche woord (Jörfj-dienst indien zin te bezigen, dat alleen dan gebruikt mag, als er sprake is van ...