Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 115
het paedologisch instituut op eigen benen114dentiële behandeling benoemde het bestuur in 1969 de orthopedagoog P. A. de Ruyter als directeur. De Wit stootte daarmee een deel van zijn taak af om zich te concentreren op de algehele leiding. De Ruyter was de eerste onderzoeker die zijn ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 191
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen190nog studentassistent was, moesten wij aantreden in de collegezaal van het pi voor de jaarlijkse bijeenkomst van docenten psychologie in het land. Linschoten en Beets uit Utrecht waren er en Snijders uit Groningen, wellicht ook Va ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 57
ontstaan van het pi in amsterdam56De voor Waterink zo typerende zelfverzekerde houding zorgde ervoor dat grotendeels gebeurde wat hem voor ogen stond. Dat gold bijvoorbeeld voor de aankoop van het blindeninstituut voor fl. 168.000. Maar daarmee was men er niet, want dit uit 1880 dat ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 189
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingen188ten kiezen bij welke instantie zij ondergebracht wilden worden. Het Centrum koos voor de vu, met geoormerkt geld voor het Centrum. Maar dat oormerken verwaterde omdat iedereen wel wat meer geld kon gebruiken. Het gestarte wetensc ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 195
centrum voor pedagogisch-didactische onderzoekingenneuropsychologisch onderzoek194Cognitiepsychologisch onderzoek van het lezen werd gaandeweg neuropsychologisch onderzoek van dat proces. Niemand zei er iets van, niemand leek ervan te weten. Uitgangspunt was de verdeling van ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 243
geraadpleegde archieven en literatuur242gehouden te ’s-Gravenhage den 2 nov. 1912. Den Haag: Ontwikkeling. Sikorski, J. (1879). Sur les effets de la lassitude provoquée par les travaux intellectuels chez les enfants en d’âge scolaire. Annales d’hygiène publique 2, 485-464. Slot, N. ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 154
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutvan het dagelijks leven steeds beter te laten verlopen. Wat hierin overigens ook meewerkt is dat zowel ikzelf als mijn omgeving ouder (en wijzer) worden.’de pionier De school was nog lange tijd gevestigd in de Vossiusstraat op d ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 159
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutste paar maanden voordat ik het pi verliet, toen ik het laatste rekenboekje uit had, nog ergens een wiskundeboek voor mavo hadden liggen, waaruit ik mocht werken. Eigenlijk was dat beneden mijn niveau. Wel kreeg ik de vrijheid om zelf ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 186
[8] Centrum voor Pedagogisch-Didactische Onderzoekingen: Herinnering aan een Fremdkörper Dirk J. BakkerIn november zou ik aan de Vrije Universiteit afstuderen als kinderpsycholoog, per oktober ging mijn benoeming in. Dat was in 1962. Ik werd benoemd aan het Centrum voor Pedagogisch-Didacti ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 71
ontstaan van het pi in amsterdam70tietekort, waarvan het tekort niet zo groot was dat ze als debiel konden worden beschouwd. Zij vormden in de vooroorlogse periode een belangrijk deel van de ‘vrije’ of particuliere pupillen. Zij waren traag waardoor ze in het lager onderwijs faalden ...