Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 74
ontstaan van het pi in amsterdamlezen, rekenen of schrijven, door Waterink aangeduid als alexie, acalculie en agrafie. In samenwerking met de school ontwikkelde het laboratorium aangepast leermateriaal voor rekenen en taal. Die problemen zouden niet verdwijnen, maar door aangepast materiaa ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 52
ontstaan van het pi in amsterdambij deze instelling behorende school. Groot Emmaus was in 1907 gesticht als gevolg van de invoering van de kinderwetten in 1905. Hier verbleven vooral kinderen die met justitie in aanraking waren geweest en op last van de rechter opgenomen waren.16 De eerste ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 113
het paedologisch instituut op eigen benen112Meerdere van hen waren door Waterink opgeleid. De Wit voor de pedologie, psychologie en speciale pedagogiek (1960) stond het dichtst bij de opdracht die Waterink had. H. R. Wijngaarden kreeg een ordinariaat voor de persoonlijkheids‑ en kar ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 50
ontstaan van het pi in amsterdamze bevatte een brief die hij naar het Amsterdams gemeentebestuur had gestuurd en waarin hij drie argumenten aanvoerde waarom de gemeente belang had bij zo’n instituut. Ten eerste ontbrak het vaak aan een goede selectie van afwijkende kinderen voor ze in een ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 73
ontstaan van het pi in amsterdam72aanpak van het kind. Vond Waterink ze daarvoor niet ontvankelijk of waren de gedragsproblemen te ernstig, dan was het advies opname in een instelling voor moeilijk opvoedbaren. Dit laatste was ook het geval met kinderen die door psychische oorzaken ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 147
herinneringen aan de tijd op het paedologisch instituutduidelijk dat Gerrit toch op het pi opgenomen moest worden en daar de school zou gaan bezoeken. Volgens zijn ouders was dat vooral om ‘gedrag’ te leren en niet om te genezen. Hij begon aanvankelijk op school, na krap een jaar kwam er v ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 51
ontstaan van het pi in amsterdam50optie nemen. Het bestuur reageerde positief op de plannen en haast elke vergadering voerde Waterink het woord om over de voortgang te rapporteren.10 Waterink had echter ook te maken met zijn eigen baas in de vorm van de directeuren van de Vereenigin ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 60
ontstaan van het pi in amsterdamnaziekenhuis. Hij was betrokken bij kinderen die ingewikkelder medische onderzoeken en behandelingen vergden. Brummelkamp kreeg in 1935 een officiële aanstelling als patholoog-anatoom bij ’s Heeren Loo; in die hoedanigheid hield hij zich bezig met onderzoek ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 86
het paedologisch instituut op eigen beneninstituut door verkeerd beleid zou vervallen tot een van de vele kindertehuizen en daarmee zijn bestaansrecht in gevaar bracht. Hij bracht de bestuursleden dan ook onder ogen dat het instituut geen filantropische instelling was. Bij de selectie van ...
Een buitengewone plek voor bijzondere kinderen - pagina 48
ontstaan van het pi in amsterdammansoren gezegd. Wilde de vu niet achterblijven dan moest ze, net als andere universiteiten deden, een hoogleraar pedagogiek aanstellen. De vu die als bijzondere universiteit vooral draaide op contributies van leden en giften van begunstigers kwam zo redelij ...